Beskyt dine filer og billeder

Der var engang hvor vi havde fotoalbum på fotoalbum liggende i skuffer og skabe, og sorteringsbakker til alle de vigtige dokumenter man skulle opbevare. I dag har vi langt de fleste af vores minder, billeder og dokumenter opbevaret digitalt. Det er ikke kun familiealbummet der er blevet digitaliseret, men også de vigtige dokumenter, beviser, diplomer, uddannelsespapirer, kvitteringer, købsaftaler og meget mere som vi i dag har liggende i mapper på computeren, i stedet for i mapper under skrivebordet på kontoret. Det fylder meget mindre, og er langt lettere at søge og sortere i, men er det sikkert?

Da alt var fysisk opbevaret derhjemme kunne en brand eller indbrud gøre at man mistede en masse vigtige dokumenter eller billeder, hvilket heldigvis er sjældent. Men i dag kan man miste det hele hvis man mister sin computer, eller den blot tabes og går i stykker. Der skal ikke meget til før at alt hvad man har opbygget og gemt er væk og tabt på et øjeblik. Derfor er det vigtigt at man sikrer mod at miste det, for oftest er personlige filer, data og billeder ikke noget man kan forsikre sig i mod, da de ikke har noget økonomisk værdi, men en kæmpe affektionsværdi. Men hvordan sikrer man sig så mod at miste det?

Online backup sikrer dine ting i skyen

Et glimrende værktøj til at sikre alle sine personlige dokumenter og filer er at lave en online backup, måske endda automatisk så du slet ikke skal tænke over det, eller huske at gøre noget. På den måde kan dine filer gemmes i “skyen”, så de er sikret mod at kunne gå tabt. Oftest er det også en backup af den backup man laver, så det faktisk stort set er umuligt at miste sine filer nogensinde. Det giver en tryghed i hverdagen at uanset om ens computer bliver stjålet eller gå i stykker eller andet, så er alle ens data sikret og kan downloades igen. Når man opbevarer sine ting online har man også mulighed for at tilgå sine filer direkte på nettet, uanset hvor i verden man er, bare ved at logge ind.

En anden fordel ved at have en online backup af sine ting, er at man tilgå det fra forskellige computere, hvis man f.eks. både har en bærbar og en stationær computer, så kan man dele filerne mellem de 2 computere, så man ikke skal sende sine filer frem og tilbage. Ligeledes kan man også tilgå dem direkte fra sin iPhone eller Android telefon. Det giver også frihed for at skulle tænke over hvor meget plads man har på de forskellige enheder man har, da man kan tilgå direkte online fra sin telefon. Oftest har ens telefon langt mindre lagringsplads, eller harddisk, end ens computer, så man ikke kan have alle sine billeder, film og dokumenter på telefonen, men vha. en app så kan man tilgå alle ens filer online direkte fra telefonen, selvom filerne slet ikke ligger på telefonen.

Tryghed og sikker opbevaring af data

Med online backup af alle ens filer får man derfor tryghed mod nogensinde at miste dyrebare minder, vigtige filer og dokumenter samt arbejde eller noter man har arbejdet på i lang tid. Og køber man nok plads skal man heller ikke bekymre sig om at spare på pladsen, men simpelthen bare gemme det hele.

Der findes mange forskellige løsninger på markedet, og det kan være svært at finde ud af hvad der er det bedste at bruge. Der findes nogen med en lille smule gratis plads, og nogen man skal betale for, hvor man så også oftest får meget mere plads. Man kan også vælge en dansk udbyder, og på den måde sikre sig at man altid kan få dansk support hvis man har spørgsmål eller problemer. Det er ikke helt uvæsenligt at man ikke går på kompromis med sikkerheden og kvaliteten, når det nu er alle ens personlige filer det drejer sig om. Vi kan f.eks. anbefaler at man benytter Onlime, som er danskejet, og tilbyder det højeste niveau af sikkerhed for dine data.