Hvad skal du overveje, inden du skifter mobiltelefonen og/eller abonnementet ud? Vi har samlet masser af gode råd her.

At vælge ny mobiltelefon og nyt mobilabonnement er ingen nem opgave. De fleste af os bruger nemlig mobilen mange gange om dagen, og det kan blive en forholdsvis stor investering, hvis du køber én af de nyeste smartphones. Derfor er det vigtigt ikke at tage for let på valget. Kun hvis du nøje overvejer fordele og ulemper ved de forskellige valgmuligheder, kan du finde den mobil og/eller det mobilabonnement, der passer bedst til dig. Så betaler du hverken for mere eller mindre end det, du har brug for.

Her har vi samlet alt det, du skal overveje før du beslutter dig.

Nyt mobilabonnement: Hvad har du og familien brug for?
Der findes et hav af mobilabonnementer til alle behov. Der er dog ingen grund til at betale for mere, end du bruger. Få overblik over dit forbrug hver måned: hvor meget taler du, og hvor meget data bruger du? SMS og MMS er gratis i langt de fleste abonnementer, og behøver sandsynligvis ikke at indgå i overblikket.

Log ind i selvbetjeningsløsningen hos dit nuværende mobilselskab. Her kan du se helt præcist, hvad du har brugt af taletid og data. Kig gerne et halvt år tilbage frem til nu for at få et retvisende billede. Det kan være en god idé, at gå efter et abonnement, der indkluderer lidt mere taletid og data end dit gennemsnitlige forbrug. Så nedsætter du risikoen for at få en ekstraregning, hvis du bruger lidt mere end du plejer.

Nogle mobilabonnementer har en begrænsning, der gør at data kun kan bruges i Danmark. Flertallet har et antal gigabyte indkluderet, der kan bruges i andre EU-lande. Vær opmærksom på det, alt efter om du vil kunne bruge data i EU. Det kan være besværligt at skifte til et abonnement med EU-data, efter du er taget af sted, så vi anbefaler, at du får klarhed over det inden afrejse.

Med styr på dit forbrug af taletid og data i Danmark og EU, er det tid til at se på dit forbrug af underholdsningstjenester. Har du et abonnement på Spotify eller streamingtjenester som HBO Nordic, Viaplay, TV 2 Play eller C More? Udvalget af mobilabonnementer, der giver adgang til, eller en klækkelig rabat, på underholdningstilbud stiger og stiger. Der kan være mange penge at spare ved at gøre dem til en del af dit nye abonnement.

Nu hvor vi er ved det med at spare penge: Se på resten af familiens behov og forbrug, ligesom du lige har kigget på dit eget. Er du heldig at finde et mobilselskab, der opfylder alle familiemedlemmernes behov, kan der være adskillige tusinde kroner at spare hvert år på at flytte hele familiens mobiltelefoni dertil. En hel del selskaber er endda begyndt at give familier ekstra fordele som eksempelvis datadeling eller billigere abonnementer. Så det kan lynhurtigt blive det lille ekstra besvær værd at tage hele familiens mobiltelefoni med i ligningen.

Dækning: Undgå døde områder
I Danmark kører alle mobilselskaber på ét af i alt fire mobilnetværk: TDC, 3, Telia og Telenor. Generelt set er mobildækningen god, men du kan være uheldig. Så du bør tjekke hvordan dækningen er de steder, du på forhånd ved, at du kommer til at bruge mobilen mest. På mobilselskabernes hjemmesider, kan du indtaste adresser på deres dækningskort og se, hvilken type forbindelse du kan få i lige præcis det område.

Ny mobil: Hvad skal den bruges til?
Så fik du det store overblik over dit eget og familiens mobilforbrug. Nu er vi kommet til det punkt, hvor det gælder om at finde ud af, hvad der er den rigtige mobiltelefon for dig. Det finder du ud af, ved grundigt at overveje, hvad der er vigtigt for dig – eksempelvis:

    • Lang batteritid
    • Stor skærm
    • Godt kamera
    • Store taster
    • iOS eller Android

Mobilproducenter vil meget gerne prale af en lang batteritid. Som forbruger skal man ikke bare uden videre tro på det. De kan prale af, hvor meget strøm batteriet kan indeholde, men hvor mange timer det giver er så forskelligt fra bruger til bruger, at det ikke giver nogen mening at prale med. Hvis du er tæt på en stikkontakt eller en computer det meste af dagen, er batteritiden måske ikke helt så afgørende, som hvis dit kontor er en jolle midt på Øresund.

Den perfekte skærmstørrelse er en smagssag. En stor skærm gør det nemmere at arbejde, skrive og se video på mobilen. På den anden side bruger en stor skærm meget strøm og gør telefonen fysisk større end mobiler med mindre skærme.

Langt de fleste smartphones har hæderlige kameraer. De tekniske specifikationer for dem kan sagtens adskille sig fra hinanden, men hvad det reelt betyder for billedkvaliteten kan være svær at afgøre. Hvis det er vigtigt for dig med en mobil, der tager gode billeder anbefaler vi, at du bruger noget tid på at sammenligne dem. På nettet findes et hav af billeder, der er taget med forskellige smartphones. Og ofte vil der i samme forbindelse stå under hvilke omstændigheder, de er taget. For dem, der tager mange selfies er det vigtigt at undersøge kvaliteten af de billeder, som kameraet på forsiden af mobilen tager.

Tasternes størrelse kan justeres på alle smartphones. Vil du i stedet have en mobil, hvor tasterne sidder fysisk på telefonen, skal du selvfølgelig være sikker på, at de har en passende størrelse til dig. Sid med mobilen i hånden og skriv en besked. Det gør det nemmere at vurdere størrelsen på tasterne, mellemrummet mellem tasterne og hvordan den føles i hånden.

Hvilket styresystem skal der være på din nye mobil? På smartphones står valget mellem iOS og Android. Alle iPhones har iOS og alle andre mobiler, uanset producent, har Android. Der er mange forskelle og ligheder mellem de to styresystemer. Helt grundlæggende er iOS kendetegnet ved at være meget brugervenligt og strømlinet. Til gengæld er det et mere lukket system, der ikke overlader så mange valg til brugeren. Android er et langt mere åbent system, som brugeren i meget høj grad kan tilpasse til sit behov. Det kan virke mere uoverskueligt og rodet end iOS. Hvis du skifter fra en mobil med det ene styresystem til en mobil med det andet styresystem, skal du nok regne med noget tilvænningstid.

Hvad er et godt tilbud?
Prisen for henholdsvis mobiltelefonen og mobilabonnementet kan skrues sammen på mange måder, så hvad er egentlig et godt tilbud? En nem måde at få overblik over det er at kigge på minimumsbeløbet efter seks måneder, som alle danske mobilselskaber skal oplyse når de sælger en mobil, der er bundet til et abonnement.

Har du fundet den perfekte mobil og et abonnement, der næsten passer til dig? Grib telefonen, ring til mobilselskabets kundeservice og fortæl om den sidste detalje, der afholder dig fra at blive kunde hos dem. Det kan være prisen eller noget af det, der følger med i abonnementet. Konkurrencen om mobilkunder i Danmark er så stor, at der ofte ikke skal ret meget overtalelse til, før selskaberne er villige til at skrue på pris/abonnement for at få dig ind i folden. Det samme kan du i øvrigt gøre med dit nuværende mobilselskab. Her vil kundeservicemedarbejderen også strække sig langt for at beholde dig som kunde.