Borger.dk kan være et forvirrende sted. Få et par tips til at finde rundt.

Det danske samfund bliver stadigt mere digitaliseret. Som borgere skal vi betjene os selv i langt højere grad end tidligere. Derfor har staten lavet hjemmesiden borger.dk, hvor man har samlet næsten alle oplysninger og selvbetjeningsløsninger, man som borger i Danmark kan få brug for. Det sparer statskassen for en masse penge at minimere antallet af arbejdstimer, der skal bruges på ansøgninger om alt fra plads i daginstitution til nyt sundhedskort. Selvbetjening er godt for samfundsøkonomien, men det kan være svært at overskue hvor de forskellige selvbetjeningsløsninger er.

Langt det meste selvbetjening er samlet på borger.dk. For at gøre det så brugervenligt som muligt, har man forsøgt at samle det i overordnede temaer som “familie og børn”, “pension og efterløn” osv.

Vi anbefaler, at du med det samme logger på i toppen i borger.dk. Så kan du nemlig kun se de selvbetjeningsløsninger, der er tilgængelige i din kommune. Efter du er logget på, kan det være en god idé at bruge nogle minutter på at klikke dig rundt i temaerne for at få en fornemmelse af, hvad der gemmer sig under de enkelte temaer. Det er ikke altid helt nemt at regne ud, hvilket tema man skal lede efter, så tålmodighed er en dyd.

Der er heldigvis en ret veludviklet søgefunktion, der i de fleste tilfælde kan redde dig, hvis du farer vild i alle menuerne og mulighederne på borger.dk

Det er i sagens natur ikke alle danskere, der er hjemme i digital selvbetjening. Derfor har borger.dk lavet en kundeservice, som både kan kontaktes via mail og telefon.