Der er mange reklamer på nettet. Nogle af dem misbruger kendte som blikfang. Her er, hvad du skal kigge efter.
Lige siden reklamen blev opfundet som kommunikationsform, har kendte mennesker været brugt til at markedsføre produkter. På internettet er det blevet så nemt at lave falske reklamer, at både danske og internationale kendte bliver misbrugt af kyniske bagmænd, der vil tjene penge på mange former for snyd.
Så når du ser en reklame med en kendt, især på sociale medier, er det en god ide at kigge på den med kritiske øjne.
Nærstuder sproget
Selv de mest troværdige kilder kan lave enkelte sprogfejl, men grundlæggende er sproget fejlfrit og flyder nogenlunde naturligt. Så se på sproget i den reklame eller artikel, du sidder med. Giver det mening, eller er det volapyk? Er det en dårlig oversættelse fra et andet sprog?
Hvad siger de?
Overvej hvad den eller de kendte er citeret for at sige. Kan du forestille dig, at de ville udtrykke sig sådan. Taler de om noget, du på en eller anden måde har hørt eller læst dem tale om før? Et eksempel: hvis det er troværdigt, at komikeren Anders Matthesen har tjent millioner på bitcoins, ville der ikke gå mange øjeblikke før det havde fundet vej til medier, der hævet over enhver tvivl, er troværdige.
Læs også vores guide til, hvordan du kan spotte falske mails.
Se på domænenavnet
I adresselinjen øverst i din browser, står der præcis hvilken side du er inde på. Mens du læser det her står der
Se hvad der står, når du lander på en mistænkelig reklame. Virker det som et domæne, der er troværdigt?
Hvad bliver der ellers skrevet om?
Lander du på en mistænkelig hjemmeside, kan du klikke dig lidt rundt og se, hvad der ellers bliver skrevet om. Kig også på sproget i de artikler, og hvordan hjemmesiden ellers ser ud. Er der kontaktoplysninger og en om-sektion, som der skal være på troværdige hjemmesider? Det er i sig selv ikke farligt at klikke rundt på den slags hjemmesider, men vær meget opmærksom på ikke at afgive nogen som helst informationer om dig selv noget sted.