Artikler

arbejde hjemmefra

Sådan får du det bedste ud af at arbejde hjemmefra [Guide]

At arbejde hjemmefra er drømmen for mange.

Men manglen på kolleger, faste arbejdsrammer og en sammenblanding af det private og det erhvervsmæssige kan også være en hård oplevelse for mange.

Flere og flere jobs og brancher tillader hjemmearbejde.

Vi har derfor udarbejdet en kort guide med gode råd til, hvordan du får det meste ud af dit hjemmearbejde – uden at dit job begynder at flyde ind over dit privatliv.

Sådan skaber du de bedste rammer for at arbejde hjemmefra

1. Har du adgang til dit arbejde hjemmefra?

Den vigtigste betingelse for at arbejde hjemmefra er, at du faktisk kan udføre dit arbejde væk fra kontoret.

Heldigvis bliver flere og flere af de nødvendige arbejdsprogrammer og platforme opbevaret i skyen, en såkaldt cloud-løsning. Cloud-systemer såsom Microsoft Dynamics giver dig adgang til dit arbejde, uanset hvor du befinder dig – selv fra mobilen. 

Du vil også kunne udføre de selvsamme arbejdsopgaver og bruge de samme systemer. Det er naturligvis såfremt du har taget din arbejdscomputer med dig hjem, eller du kan logge ind fra din egen hjemmecomputer.

2. Følg en rutine

Rutiner er vigtige, når du ikke skal indordne dig efter den traditionelle 9-16 arbejdsplads.

Du bør planlægge det sådan, at du står op alle hverdage på nogenlunde samme tid. Det kan i vid udstrækning anbefales, at du opfører dig, som om du skulle afsted på kontoret. Det betyder, at du stadig skal tage bad, børste tænder og klæde dig på, som om du skulle stå skulder om skulder med dine kolleger eller kunder.

Den regel gælder dobbelt, hvis du har videomøder eller -konferencer. Selvom I har aftalt kun at holde møde med lyd, er der altid en risiko for, at du kommer til at tænde for kameraet.

3. Planlæg din tid

Det værste ved hjemmearbejde er risikoen for at arbejdstider og opgaverne flyder over i din fritid.

Det er derfor vigtigt, at du planlægger din arbejdstid. På den måde kan du nå dine opgaver, uden at du skal til at inddrage din aften eller weekend på en opgave, du normalt ville kunne have klaret i arbejdstiden. Det er også en god idé at researche tidsadministrationsteknikker såsom Pomodoro til at sørge for, at du arbejder målrettet på dine opgaver.

4. Skab et arbejdsrum

Et godt arbejdsrum er en nødvendighed, når du arbejder hjemme.

Det behøver ikke nødvendigvis være et helt dedikeret rum, men det skal som minimum være et bord, som du ikke bruger til noget andet. Spisebordet kan til nød gå an, men hvis du associerer et område mere med en anden aktivitet, er det også nemmere at blive distraheret.

Når du har udvalgt dit bord eller rum, er det tid til at gøre rent. Et rodet bord eller værelse kan også være forstyrrende, fordi det indbyder til overspringshandlinger. Når du sidder med en svær opgave, kan det pludseligt gå op for dig, at du virkelig burde gøre rent. Det er en distraktion. Så gør rent inden, du går i gang.

Det betyder også, at du skal fjerne ting, der kunne stjæle din opmærksomhed, såsom hygge bøger, tablets til spil eller noget helt tredje.

Du bør af samme årsag heller ikke spise frokost ved dit arbejdsbord. 

5. Automatiser så mange tidskrævende processer som muligt

Automatisering er en gudsbenådet gave til alle, der arbejder hjemmefra. 

Mange mindre administrative opgaver kan nemlig enten håndteres af en computer eller et pålideligt processystem, der går opgaverne mere overskuelige – og giver dig mulighed for at kunne tilgå vigtige informationer uanset om du er på kontoret eller står nede i Brugsen, fordi du er ved at købe ind til aftensmaden.

Ved at automatiser de mange småopgaver, man normalt skal håndtere på en arbejdsplads, vil du derfor kunne spare tid på selve opgaven, men også dine kollegers tid, fordi I ikke skal koordinere møder og projekter på tværs af afdelinger.

Hvis du har ansatte, der arbejder remote, kan du eventuelt også overveje at automatisere dit lønsystem, så du bare skal godkende de enkelte udbetalinger. Og fordi så mange af de automatiske lønsystemer lever i skyen, vil du ofte kunne gøre det uanset hvor i verden, du befinder dig.

6. Tag dine indkomstmuligheder til genovervejelse

Hvis du har planer om at arbejde hjemmefra permanent – eller hvis du er pålagt hjemmearbejde af samfundsmæssige årsager – kan det også være en god idé at granske dine indtægtskilder.

At arbejde hjemmefra kan nemlig også være årsagen til en del bekymringer over økonomisk grundlag og sikkerhed.

Hvis du tilbyder en ydelse, eller et produkt folk tilgår over nettet, kan det være en god idé at se nærmere på det, man kalder recurring billing. Recurring billing er gentagende (ofte månedlige) betalinger for en service eller produkt. Det er altså en form for abonnement.

Abonnementsindtægter er med til at give dig mere ro på i din hverdag – og betyder også ofte, at du kan forfine og udvikle på produktet, så dine kunder får en vare, der forbedrer sig fra måned til måned.
Jævnfør punkt 5 er det dog også vigtigt at håndteringen af betaling ikke bliver en ekstra sur tjans. Programmer såsom Upodi kan hjælpe dig med at danne et overblik over din recurring billing, så du kan spare tid og arbejde på det produkt eller den ydelse, som folk faktisk betaler for.

lønsikring

Sådan danner du et overblik på nettet over din lønsikring

Med lønsikring kan du få næsten samme indtægt, selv efter du er blevet fyret eller på anden vis ufrivilligt arbejdsløs. Der eksisterer mange tilbud både hos forsikringsselskaber og de fleste A-kasser.

At danne sig et overblik over muligheden for lønsikring kan kræve mange timers læsning og evaluering af de mange tilbud. 

Vi har derfor udarbejdet denne artikel for at besvare de mest udbredte spørgsmål om lønsikring og for at give dig en overskuelig liste over A-kassernes og forsikringsselskabernes mange online beregnere af, hvad lønsikring kan give dig – og hvad de enkelte forsikringer kommer til at koste.

Hvad er lønsikring?

Lønsikring er en privat forsikring, der skal give dig lidt ekstra beskyttelse, hvis du bliver ledig. Med både dagpenge og lønsikring vil du kunne beholde op til 80-95% af din indtægt, selvom du bliver fyret.

Det kan især være til gavn, hvis du har et højt betalte arbejde, og vil have svært ved at leve for selv den maksimale dagpengesats (i 2020, kr. 19.083 pr. måned før skat). Lønsikring giver derfor bedst mening, hvis du tjener mere end 21.200 kr. om måneden.

Lønsikringen er derved med til at skabe stabilitet i din økonomi og give dig en mere flydende overgang fra job til ledighed. Det betyder, at du ikke skal bekymre dig om, hvorvidt du stadig vil kunne betale dine regninger eller lave drastiske forandringer i din livsstil, hvis du pludseligt mister dit arbejde.

A-kasser og private forsikringsselskaber kan typiske tilbyde sine kunder forskellige policer på området. A-kasserne har dog som ofte partnerskaber med forsikringsselskaber og forsikringsmæglere.

Hvem kan få lønsikring?

Kravene for hvem, der kan modtage lønsikring, er anderledes alt efter policen og forsikringsmægleren.

Størstedelen af A-kasser, selskaber og mæglere kræver dog, at du:

  • Er fyldt 18 år
  • Er under 55-59 år
  • Lønmodtager på funktionærlignende vilkår i mere end 12 måneder
  • Ansat (både fast- og deltidsansættelse) i mere end 16 timer om ugen

De enkelte policer kan dog variere markant, da de ofte henvender sig til vidt forskellige målgrupper. Nogle få policer vil eksempelvis gerne dække dig, selvom du frivilligt har sagt op.

Hvad koster lønsikring?

Forsikringspræmien på din lønsikringsordning betales i månedlige rater. Den månedlige beløb er fradragsberettiget og varierer i pris afhængig af, hvad du skal have udbetalt. Det kan derfor være svært at fastlægge en reel prisklasse for lønsikring.

De fleste vil dog typisk skulle betale mellem 100 kr. til 1.200 kr. om måneden.

Hvor meget kan man få udbetalt med lønsikring?

De fleste lønsikringsordninger kan dække mellem 80% til 90% af din lønindtægt. Det betyder, at hvis du i dag tjener 35.000 kr., vil du kunne få udbetalt op til 31.500 kr. om måneden.

De fleste ordninger har desuden et loft på omkring 40.000 kr. om måneden. Hvis du er medlem af en A-kasse kan det loft lægges ovenpå dine dagpenge. Det vil sige, at selvom du har en løn på 60.000 kr., vil du stadig kunne modtage 90% af din løn ved at kombinere din dagpenge med en lønsikring.

Med eller uden A-kasse?

Da dagpenge i forvejen dækker 90% af din løn til et maksimum på 19.083 kr., betyder det, at lønsikring kombineret med et a-kassekontingent kun giver mening for folk med en højere løn. 

Hvis du er medlem af en A-kasse, vil du derfor også ofte kunne tilkøbe lønsikring relativt billigt, da du kun skal dække det resterende beløb på over de 21.200 kr.

På blandt andet A-kasse Ekspertens liste over A-kasser kan du hurtigt se om, din A-kasse tilbyder lønsikring som supplement til dine dagpenge. Bare klik ind på den enkelte A-kasse og scroll ned til Prisklasse.

Mange af A-kasser har desuden deres egne dedikerede sider med online beregnere på, hvad du vil skulle betale for at få lønsikring oveni dine dagpenge.

Oversigt over forsikringsselskabernes online beregnere

Hvis du ikke er interesseret i at få lønsikring via din A-kasse, kan du også henvende dig til dit forsikringsselskab. Som det ved A-kasserne, tilbyder de også frit tilgængelige online beregnere, der viser dig den forventede pris på din lønsikring.

Tre af de større danske forsikringsselskaber har gjort det nemt for dig at se den forventede forsikringspræmie på lønsikringer. Du finder dem her:

Maksimumsloftet på lønsikringsordningerne hos de enkelte forsikringsselskaber kan dog varierer kraftigt. Det er derfor bedst at shoppe lidt rundt og se om, der er en ordning, der passer bedre til dit lønniveau og behov.

it-borger-online-hobby

Nu kan du tage et hobbykursus online

I løbet af de sidste par år er det blevet enormt populært blandt danskerne at lave kreative ting. I en travl og hektisk hverdag kan det dog være svært at finde tiden til at dyrke sine mere kreative hobbyer og interesser, men det er der heldigvis en løsning på. Den danske undervisningsportal WeTeach.dk gør det nemlig muligt for dig at tage online hobbykurser af undervisere, der har masser af erfaring med kreative fag. Det kan du blive meget klogere på her i artiklen.

Online hobbykurser udarbejdet af dygtige fagpersoner

WeTeach.dk udgiver altså online hobbykurser, og samtlige af deres kurser er blevet udarbejdet af dygtige fagpersoner, der brænder for deres håndværk. Endvidere har disse personer i forvejen masser af erfaring med undervisning, der fungerer på den måde, ved at du finder videolektioner online. Disse videoer er alle blevet optaget i god kvalitet, hvad angår både video og lyd. Det giver dig som kursist de bedste betingelser få at få mest muligt ud af kurset.

Tag lektionerne, når du vil, og hvor du vil

WeTeach.dk garanterer dig, at du vil lære nøjagtigt det samme på deres online kursus som ved et lignende fysisk kursus. Dog oplever du andre fordele ved at tage et hobbykursus online, og disse omfatter først og fremmest, at du har mulighed for at tage lektionerne, når du vil, og hvor du vil. Denne fleksibilitet er hensigtsmæssig for dig, der har en travl og hektisk hverdag med tonsvis af gøremål. Du kan desuden se videoerne om og om igen, ligesom at du kan spole tilbage, såfremt der er noget, du gerne vil se igen.  

Som kursist har du desuden adgang til videoerne resten af dit liv, hvorfor du også i fremtiden vil have mulighed for at tilgå videolektionerne. Endelig kan du få feedback fra underviseren og stille spørgsmål under hver enkelt video.

Få undervisning i at strikke, hækle, tegne og meget andet

Men hvad kan du så lære gennem WeTeach.dk? Du kan blandt andet få undervisning i strikning, billedkunst, hækling, fotografi, tegning, billedredigering, ligesom du for eksempel kan prøve et sykursus. Som tidligere nævnt er det blevet meget populært blandt danskerne at dyrke sine kreative kompetencer. Det gør sig især gældende blandt de unge, hvor håndarbejde netop nu er et stort hit. Det betyder, at mobilen eksempelvis skiftes ud med hæklegrej, og det skyldes blandt andet, at de unge finder det afslappende at arbejde med hæklenåle og strikkepinde.

Nu har du ikke længere nogen undskyldning for ikke at lære  

Har du altid haft en drøm om at lære at hækle, sy, male eller fotografere, men har du svært ved at finde tiden til det, når først hverdagen sparker ind? Ved at tage et online hobbykursus har du ikke længere nogen undskyldning for ikke at lære, da du blot kan sidde hjemmefra og tage imod fra en række dygtige undervisere, der elsker at udbrede kendskabet til lige netop deres håndværk. Det handler derfor bare om at komme i gang hurtigst muligt, så du kan få udfoldet dine kreative evner.

it-borger-microsoft

Start online virksomhed ved hjælp af Microsoft Dynamics 365

Igennem de sidste år, har mange virksomheder oplevet stor vækst. Flere og flere nye virksomheder popper frem, og sådan vil det fortsætte. Men hvad kan du som en nyopstartet virksomhed gøre, for at bibeholde kunderne?

Hvad kan Microsoft Dynamics 365 tilbyde dig?

Det kan være både spændende og skræmmende at skulle starte en helt ny virksomhed. Det er nemlig aldrig til at sige, om virksomheden vil opleve vækst eller ej. Måden du finder ud af det på, er ved at springe ud i det. Men det betyder dog ikke, at du ikke kan få noget hjælp. Som en start, så er det altid en fordel at overveje en online virksomhed. Flere og flere benytter sig nemlig af internettet, og derfor kan du fange mange kunders interesse heraf. Du bør kigge nærmere på Microsoft Dynamics 365. Microsoft Dynamics 365 kan nemlig være med til at optimere din virksomhed. Det gør de blandt andet ved at hjælpe dig med at bevare et overblik over din virksomhed. Det lyder måske ikke af meget, men det er et enormt vigtigt skridt i at have en succesfuld forretning.

Få hjælp til at lave den bedste hjemmeside

Hvis du har et online system, så vil du have lettere ved at holde styr på det hele. Det handler både om medarbejdere, arbejdstider og generelle ændringer. Men før du får lavet dette, så er det vigtigt at du finder ud af, hvordan du laver en god hjemmeside. Det er ikke svært at lave en hjemmeside. Men det er svært at lave en god en, som fanger folk. Du kan nemt lave en hjemmeside ved at klikke på linket her. De fleste virksomheder kreerer en hjemmeside inden de begynder på så meget andet i virksomheden. Det er altid vigtigt at starte et sted. Eftersom en hjemmeside kan tage et godt stykke tid at lave, så er det en fordel at starte med den. På den måde slipper du for at skulle stresse over hjemmesiden senere hen, men har den klar fra start.

Ud og reklamere for din nyopstartede virksomhed

Men der er mange ting du bør være opmærksom på, når det kommer til en ny virksomhed. Selvom den foregår online, så er det vigtigt at skabe omtale. Det findes der mange måder hvorpå du kan gøre. Selvfølgelig kan du altid gøre det ved at skrive om det online, men der er også andre ting du kan gøre. Her kan vi anbefale at lave en messestand eller skilte, hvor du fremhæver din hjemmeside. På den måde har du mulighed for at tale med folk og skabe et godt indtryk. Ofte sælger virksomheder bedre, hvis folk har mulighed for at komme et ansigt på personerne bag. Det kan også være med til at give din online hjemmeside en bedre chance, imod så mange andre konkurrenter. Det er i hvert fald værd at overveje. Hvis du klikker på linket, kan du se mange forskellige muligheder.

Få mere råderum til din virksomhed

Microsoft Dynamics 365 er et fantastisk program til dig der godt kan lide at have styr på det hele. Det kan til tider føles umuligt at have styr på alt, men det er ikke umuligt. Dette program gør det i hvert fald en hel del nemmere. Med en nyopstartet virksomhed er der rigeligt at se til. Det kan derfor være en fordel at have et system, som hjælper dig med at holde styr på det hele. Det giver dig i hvert fald langt mere råderum, og mulighed for at arbejde på din online virksomhed.

Beskyt din computer med en Proxy

Er du opmærksom på din færden på nettet? For det er stort set alle andre. Med en gratis proxy kan du beskytte din færden på nettet mod nysgerrige blikke, uden at det behøver koste en formue.

En proxy er en måde hvorpå du kan sløre din færden på nettet. Alle computere har en IP adresse, som kan sammenlignes med et digitalt fingeraftryk. Det betyder at din færden kan spores, og at du kan overvåges. Ved at bruge en proxy – eller en VPN som det også kaldes – kan du få det til at se ud som om din computer har et andet fingeraftryk end den i virkeligheden har.

Mange tror at det kun er lyssky typer der har behov for at benytte sig af en VPN, og at man ikke behøver én hvis man ikke har noget at skjule – og selvom det for mange vedkommende er en stor del af det, behøver det ikke altid være tilfældet. Der kan være mange grunde til at benytte sig af en VPN. Virksomheder bruger det ofte, til at kunne tilgå krypterede oplysninger væk fra arbejdspladsen. Andre bruger det for at mindske risikoen for at lokale maskiner bliver angrebet.

Ofte er netværket én af de første ting der bliver angrebet, men der er ikke langt ind til din computer. Og hvis først dét sker, kan der for alvor begynde at ske skader. Samtidig bliver hackerangreb også mere og mere sofistikerede, og hackerangreb bliver i større omfang mere destruktive end før. Hvis dine enheder bliver ramt af et af disse angreb, kan det koster adskillige tusinder af kroner i nedetid og tabte data – og i mange tilfælde meget mere.

Computerskærm med data

Mobile medarbejdere er én af nutidens største sikkerhedstrusler. Der bliver mere og mere almindeligt at medarbejdere bevæger sig udenfor kontoret for at arbejde. Det kan være on-location hos klienter, caféer eller på hjemmeadressen. Ofte er her ikke samme sikkerhed som på virksomhedens eget netværk. Det er ofte også nødvendigt at pendle længere, for at kunne yde sine klienter en god service. Disse åbne netværk på Caféer, i lufthavne, toge og andre hotspots for rejsende, er rene guldminer for hackere. Ofte sidder de på lur, og venter på at indtage computere der logger på disse usikre netværk.

En virksomhed kan undgå at en medarbejder inficeres, ved at benytte sig af en proxy / VPN, hvor de kan tilgå virksomhedens krypterede filer og programmer. På denne måde bliver der skabt en sikker kanal, så medarbejderen stadig kan tilgå både filer og systemer, og samtidig være bedre beskyttet mod angreb.

Når man bruger en proxy bliver det samtidig også sværere for hackeren at identificere computeren, og hvor den hører til. Det kan i mange tilfælde være med til at gøre enheden uinteressant for hackeren, så de går videre til næste maskine. I samme omgang giver den også et ekstra lag af sikkerhed, idet hackeren først skal kunne identificere proxy’en for at kunne få adgang til maskinen.

Udover de sikkerhedsmæssige aspekter, er der også mange andre fordele til at benytte sig af en proxy. Med denne, kan dine medarbejdere få adgang til virksomhedens programmer og data når de er på farten. Det kan være meget nyttigt, idet flere og flere ansatte efterspørger hjemmearbejdspladser. På denne måde er de fri for at have dokumenter og programmer liggende på computeren, og dermed risikerer man ikke at miste værdifulde data hvis computeren skulle blive stjålet.

Medarbejderen kan ganske enkelt logge på virksomhedens intranet via en proxyserver, hvilket gør det både sikkert og brugervenligt. Samtidig kan det hele styres fra ét sted, så man hurtigt og nemt kan ændre og opdatere passwords.

sådan sletter du cookies

Cookies – sådan sletter du dem

Cookies på nettet hjælper hjemmesider med at huske ting om dig.

Sporing kan lyde lidt skræmmende. 

Men mange af de ting, vi forventer af hjemmesider i dag, kræver, at siden kan huske ting om dig. Det kan være alt fra indholdet af din indkøbskurv på en webshop til det login, du oprettede hos en af de landsdækkende aviser, så du kunne læse en artikel bag betalingsmuren.

Alle de oplysninger bliver husket af cookies, som ligger på din computer. Det betyder også, at du kan slette dem, når du ønsker det.

I denne artikel gennemgår vi:

  1. Hvad er cookies?
  2. Hvor kan man se de cookies, der er på en hjemmeside?
  3. Sådan sletter du dine cookies

Hvad er cookies?

Alle hjemmesider bruger cookies.

Selve cookien er en lille tekstfil, der bliver hentet automatisk, når du besøger en hjemmeside. De gemmer på for eksempel dit brugernavn, dine indstillinger og andre oplysninger, du har valgt at dele med siden.

Cookies husker altså ting om dig, så du har nemmere ved at bruge hjemmeside – og ejeren af hjemmesiden kan lære noget om, hvordan du bruger siden.

Cookies er nødvendige, fordi hjemmesiden ellers ikke ville kunne holde styr på, hvad du foretager dig. Uden dem, ville du konstant skulle indtaste oplysninger, du allerede havde delt med dem.

Cookies ligger på din computer, og bliver ikke delt på tværs af enheder. Det betyder også, at du altid kan slette dem.

Førstepartscookies

Førstepartscookies er de cookies, der kun er tilknyttet den enkelte hjemmeside.

Det er førstepartscookies, der sikrer, at du ikke skal indtaste de samme oplysninger hver gang, du besøger siden. Det betyder, at siden kan huske, at du er logget ind, eller hvad dit password er.

Tredjepartscookies

Tredjepartscookies er cookies, der sporer dig på tværs af hjemmesider. De bliver i høj grad brugt til analyse og reklamer.

Hjemmesideejere kan bruge tredjepartscookies til at føre statistik, holde øje med hjemmesidens trafik eller se, hvordan siden bliver brugt. Det gør det nemmere for dem at forbedre siden.

Reklamecookies er årsagen til, at du for eksempel godt kan støde ind i en reklame på Facebook for et produkt, du allerede har været inde og kigge på.

Mange af de større browsers, såsom Apples Safari og Mozillas Firefox, er begyndt at blokere eller slette cookies efter meget kort tid.

Hvor kan jeg se en hjemmesides cookies?

Du vil oftest kunne læse op på hvilke cookies, som en siden benytter sig af, på deres side for privatlivspolitik, persondata og cookies. Det er et lovkrav for, at siden skal kunne leve op til EU’s persondataforordning (GDPR).

Kilde: Wokshop.dk

Den side vil typisk ligge tilgængelig på hjemmesiden, enten i bunden, i menuen eller på forsiden. Oftest vil du også kunne tilgå den i den cookiebar, som er en lille bjælke med en samtykkeerklæring, der dukker op første gang, du besøger en hjemmeside.

Din browser vil ofte også kunne fortælle dig, hvilke cookies der ligger på en hjemmeside. Du skal typisk, afhængigt af din browser, klikke på det lille låse eller skjold-ikon ved siden af hjemmesidens URL-adresse.

Hvordan sletter man cookies?

Da cookies ligger på din computer, tablet eller mobil, vil du altid kunne slette dem selv.

Hvordan du sletter dem, afhænger dog af din browser, ikke styresystemet. Det betyder, at uanset om du er på PC, Mac eller en smartphone, vil løsningen være den samme – såfremt du er på samme styresystem.

i Microsoft Edge

  1. Åbn Microsoft Edge
  2. Gå ind i Indstillinger
  3. Gå ind i Beskyttelse af personlige oplysninger og tjenester
  4. Vælg et tidsinterval, under ‘ryd browserdata’
  5. Vælg Cookies
  6. Klik Ryd

i Safari

  1. Åbn Safari
  2. Gå ind i Indstillinger
  3. Klik på Anonymitet
  4. Klik på Fjern alle data fra websteder

i Chrome

  1. Åbn Chrome
  2. Gå ind i Indstillinger
  3. Gå ind i Avanceret / Sikkerhed og privatliv
  4. Klik på Ryd browserdata
  5. Klik Ryd data

i Firefox

  1. Åbn Firefox
  2. Gå ind i Indstillinger
  3. Gå ind i Privatliv & sikkerhed
  4. Scroll ned til Cookies og websteds-data
  5. Klik Ryd data

Brug en privat browser

Hvis du gerne vil undgå cookies og andet sporingsindhold, kan du med fordel bruge en privat browser. 

En privat browser forhindrer din computer i at oprette tredjepartscookies. Dermed kan du ikke blive sporet på tværs af hjemmesider, som det ofte er tilfældet med cookies til markedsføring, såsom Google Analytics og Facebook Pixel.

De mest udbredte browsere tilbyder privat browsing, eller Incognito-mode. Du skal bare slå det til eller oprette en separat fane med privat browsing. Du finder dem blandt andet i Chrome, Microsoft Edge, Safari og Firefox.
Der eksisterer også flere dedikerede anonyme browsers, der blokerer de fleste former for sporing og identificering. En Tor-browser skjuler for eksempel også din IP-adresse, så hjemmesiden ikke kan se, hvilket land du befinder dig i.

databeskyttelsesdagen

Databeskyttelsesdagen 2020

Er du klar på databeskyttelsesdag?

Europarådet skabte i 2005 mærkedagen for at bringe mere opmærksomhed på databeskyttelse for borgere i EU. 

Borgernes individuelle databeskyttelse er kun blevet mere relevant over årene, som flere og flere skandaler har set dagens lys, heriblandt Cambridge Analytica-skandalen, ulovlig logging og overvågelse samt lækager af borgere og patienters personfølsomme oplysninger.

I anledning af mærkedagen har vi derfor indsamlet en række ekspertråd og tips om, hvordan du bedst kan beskytte din data, når du er på nettet.

Databeskyttelsesprisen for 2020

Plesner, Dansk Industri og store dele af den danske IT-branche udrækker i disse dage årets Databeskyttelsespris.

Databeskyttelsesprisen har været et fast inventar til Databeskyttelsesdag siden 2014. Den eksisterer for at anerkende tiltag og projekter, der gavner den enkeltes mulighed for databeskyttelse.

Prisen blev i det første år udrakt til Anders Kjærulff for Radio24syv-programmet “Aflyttet”. Sidenhen er den blevet givet til blandt andet EU-domstolen, Rådet for Digital Sikkerhed og Christian Panton, der er aktivist og som i en årrække har kæmpet mod ulovlig logging.

Tips til databeskyttelse

Men du behøver ikke vinde priser for at opruste din databeskyttelse. Vi har samlet fire råd fra eksperterne til, hvordan du kan tage mere kontrol over den data, der eksisterer om dig på nettet og hos virksomheder.

Slet dine cookies

Cookies er små tekstfiler, der bliver oprettet på din computer, hver gang du besøger en hjemmeside. De sikrer, at hjemmesiden ikke glemmer, hvem du er, hvis du forlader siden eller klikker rundt på forskellige undersider.

Hvis cookies ikke eksisterede, ville du ikke kunne lægge varer i indkøbskurven på webshops, gemme dit Netflix-password på computeren og du ville skulle logge ind, hver gang du forsøgte at udføre enhver handling i din webbank.

Men cookies bliver også brugt til markedsføring. Tredjepartscookies følger din adfærd på nettet, så det er nemmere at målrette personlige reklamer til dig. Cookie-data er anonymiseret, så du ikke kan identificeres personligt ud fra dem. Men de følger dig rundt på nettet i et bestemt tidsrum – eller indtil du sletter dem.

Fordi filerne er dine, og ligger på din computer, kan du altid slette dem. Du finder dem typisk under indstillinger i din browser (Safari, Microsoft Edge, Google Chrome, Firefox m.m.) under “cookies”. Her skal du bare klikke ryd cookies/data. Så bliver de slettet, og du vil ikke længere modtage målrettet indhold.

Forbrugerrådet Tænk anbefaler også anonym surfing. Det er en indstilling i de fleste browsers, hvor du kan surfe uden at din computer gemmer tredjepartscookies (dem, der bruges til markedsføring.)

Tjek om din data er blevet lækket

Det sker også, at store databaser bliver hacket. I de tilfælde vil det ofte være brugeroplysninger, hackerne går efter.

Når de har fået fat i den data, forsøger de ofte at sælge de oplysninger til højeste byder. Ofte er oplysningerne dog krypteret, så det kræver, at man enten kender dit password – eller nemt kan gætte det for at få adgang til dine personlige oplysninger.

Som enkelte person, kan du ikke gøre så meget ved, at en service, du bruger, er blevet hacket. Men du kan holde øje med om din e-mailadresse og oplysninger er blevet nævnt i forbindelse med et databrud.

HaveIBeenPwned.com lader dig søge efter din mailadresse i de større databrud. Det danske Center for Cybersikkerhed har d. 13. januar 2020 indgået en aftale med HaveIBeenPwned, så de kan holde øje med om danske borgere er blandt de ramt, når der sker et større databrud.

HaveIBeenPwned er oprindeligt blevet skabt af Troy Hunt, der er en australsk internetsikkerhedsekspert. Han anbefaler på siden, at hvis du har været en del af et databrud, er det bedste råd at skifte dit password til et mere sikkert ét eller bruge en password manager, der gør det for dig.

Dan et overblik over din data

Det kan være svært at huske, hvem man egentlig har givet sin data til.

Har du for eksempel husket at slette dine gamle bruger på hjemmesider, du ikke længere bruger? Eller slette dine leveringsoplysninger i en webshop, efter du har bestilt de varer, du havde brug for? 

Vi efterlader mange data, når vi bevæger os rundt online – uden at vi nødvendigvis tænker over det. Grundlæggeren af SafeOnline, Sebastian Allerelli, mener derfor, at databeskyttelse er nødvendig for at kunne bevare privatlivet og føle sig tryg, når vi bevæger os online: 

“Databeskyttelse er en fundamental rettighed. Ikke kun i dansk lovgivning men nu også cementeret i resten af verden med GDPR. Når alt kommer til alt, er vi alle individer og vil gerne have privatliv, uanset hvor vi arbejder eller befinder os.  

Vi lever i en tid hvor 50% af vores liv foregår online. Sandheden er desværre, at størstedelen af virksomhederne kan definere os ved hjælp af “tags” og algoritmer før, vi har mødt hinanden.”

Han slutter af med at nævne, at vi jo alle har brug for at kunne ‘switche off’ en gang imellem for at bevare privatlivet.  

Retten til at blive glemt

GDPR (databeskyttelsesforordningen) slår fast, at du har ret til:

  • at vide, hvad din personlige oplysninger bliver brugt til
  • at få udleveret de oplysninger om dig, som virksomhederne ligger inde med
  • at ændre fejl i dine oplysninger

Men det er især artikel 17, “Retten til at blive glemt”, der har nydt stor mediedækning. Det er, fordi den artikel dikterer, at du kan forlange, at dataansvarlige skal slette oplysninger om dig, hvis:

  • Dine personfølsomme data ikke længere er nødvendige for det formål, som de var blevet indsamlet til
  • Du trækker dit samtykke tilbage
  • Du protesterer over, hvordan din data er blevet behandlet
  • Din data er blevet håndteret ulovligt

“Retten til at blive glemt” gør det for eksempel muligt for dig at få slettet oplysninger om dig i databaser og på hjemmesider, som du ikke længere ønsker, skal være i besiddelse af den data. Virksomhederne skal også kunnet dokumentere hvem, der har haft adgang til særligt følsomme persondata om dig.
Datatilsynet har udarbejdet en vejledning til, hvad du skal gøre, hvis du gerne vil have, at en organisation eller virksomhed skal slette de oplysninger, de har om dig.

sikker ehandel

Sikker shopping – sådan beskytter du dig selv mod falske webshops

Online svindel og fup-webshops er en plage for både borgere og legitime webshopejere overalt i Danmark.

Derfor E-mærket i samarbejde med TrygFonden udviklet Sikker Shopping. Det er et gratis plugin eller browser-udvidelse til Google Chrome, som hjælper borgere med at undgå de falske eller fup-webshops, der til tider hærger på nettet.

Fup-webshops er ofte designet til at snyde kunder, så de kommer til at købe kopi-varer – eller endda kommer til at dele deres betalingsoplysninger med kriminelle. Det er med til at skabe utryghed hos borgerne og underminere rigtige webshops’ troværdighed.

Sikker Shopping hjælper dig med at spotte webshops, som er blevet anmeldt til E-mærket for mistænkelig eller kriminel adfærd. Det er ikke en fuld garanti for, at du aldrig ender på en fup-webshop, men den vil hjælpe dig med at undgå de værste eksempler.

Sådan installerer du Sikker Shopping

Sikker Shopping er en browser-udvidelse til Google Chrome. Det betyder, at du kun kan bruge den, hvis du bruger Chrome som din internetbrowser. En internetbrowser er selve det vindue, du bruger til at få adgang til nettet. For eksempel, så læser du denne tekst på en browser.

Hvis du ikke bruger Chrome, kan du altså ikke få adgang til Sikker Shopping. Det betyder, at du for at kunne installere den gratis udvidelse, først skal hente eller downloade Chrome. Det gør du ved at trykke på linket ovenfor. Det er helt gratis. 

Du kan også bare vælge at søge på “Chrome” i Google eller Bing. Så kan du finde det gennem Googles egen hjemmeside.

Når du har installeret Chrome, skal du gå ind på Chrome Webstore, og søge efter “Sikker Shopping”. Herefter klikker du på “Føj til Chrome” og “Tilføj udvidelse”.

Du kan også følge denne video, som E-mærket selv har lavet:

Når udvidelsen er tilføjet, behøver du ikke gøre mere. Sikker Shopping klarer selv at give dig en advarsel, hvis du bevæger dig ind på en fup-webshop.

Sådan virker det

Sikker Shopping advarer dig, hver gang du besøger en webshop, som de mistænker for at være falsk eller fup.

Hvis siden er usikker ifølge Sikker Shopping

Programmet fungerer ved at sammenligne sidens adresse med E-mærkets eget kartotek over falske eller fup-webshops. Hvis den webshop, du besøger, matcher en side, de har markeret som ‘falsk’ eller ‘ikke sikker’, vil du først se en stor rød skærm med en advarsel.

Du kan herefter selv bestemme om, du vil klikke videre eller ej.

I visse tilfælde vil siden være markeret som ‘ikke sikker’, selvom webshoppen egentlig er sikker og pålidelig. Du skal derfor også bruge din egne sunde fornuft, når du skal vurdere sidens troværdighed.

Deres kartotek bygger på både anmeldelser fra tidligere kunder, men også en undersøgelse af, hvem der ejer siden, hvorvidt de deler nogle fællestræk med andre falske sider m.m.

Hvis siden er sikker

Hvis siden er sikker, vil du ikke se den røde advarselsskærm. Du vil i stedet bare kunne tilgå siden som normalt.

Hvis du gerne vil være ekstra sikker, kan du også tjekke E-mærke-ikonet i øverst højre hjørne af browseren. Det bør enten være blåt eller gråt.

Kilde: Bestman.dk

Hvis ikonet er blåt, er webshoppen E-mærket. Det betyder, at virksomheden har købt et certifikat, hvorefter de er blevet undersøgt uafhængigt af E-mærket selv for at sikre, at alting er på sin rette orden. Det betyder, at de blandt andet har foretaget testkøb på siden og tilbyder en sikring på op til 10.000 kr. på alle køb.

Du kan også opleve at ikonet er gråt. Hvis det er tilfældet, betyder det blot, at de ikke har købt et certifikat fra E-mærket. Virksomheden er dog ikke vurderet som at være farlig, og derfor kan du trygt købe vare fra hjemmesiden.

Det grå ikon vil du også kunne finde på hjemmesider, der ikke har en traditionel webshop, såsom nyhedssider, sociale medier, blogs, mediesider og andre almindelige hjemmesider.

Hvis du stadig er i tvivl, eller gerne vil lære mere om, hvordan du kan undgå fup-webshops, kan du læse vores guide til hvordan du undgår at købe kopivarer – uden først at skulle installere et program eller en browser-udvidelse.

Pension og den digitale verden

Forbindelsen mellem den digitale verden og din pension

Hvad er pension?

Pension er en ydelse, du modtager løbende efter, du har forladt arbejdsmarkedet. Pensionssystemet i Danmark er bygget op, så du modtager din pension fra flere forskellige kilder. Normalvis får du folkepension til den tid, hvor du rammer en lovmæssig folkepensionsalder. Er du lønmodtager, vil din arbejdsgiver som regel også sørge for en pensionsordning, hvor dele af din løn bliver indbetalt til. Desuden kan du også selv oprette en individuel pensionsordning, som du selv betaler ind til.

Dette betyder, at det danske pensionssystem er opdelt i tre forskellige typer:

  • De lovbaserede: Dette er de pensioner, som det offentlige sørger for. Det kan for eksempel være en folkepension eller førtidspension. Desuden er der også ATP Livslang Pension, som de fleste mennesker er en del af gennem det offentlige.
  • Arbejdsmarkedspensioner: Dette omfatter de pensioner, som din arbejdsgiver står for og opretter som led i din ansættelse. Her vil der blive trukket procenter af din løn, som bliver sat over på en pensionsordning.
  • Individuelle pensionsordninger: Disse omfatter de pensionsordninger, du selv har oprettet gennem et pengeinstitut eller pensionsselskab. Her bestemmer du selv, hvor meget der skal indsættes, som går til din pension.

Alle disse pensionsordninger er en tryghed, som sikrer dig selv og din familie en god levestandard, selv når du ikke længere er på arbejdsmarkedet. Dette gælder både, hvis du rammer pension på grund af alder, sygdom eller død. Pension kan derfor også ses som en forsikring.

Det er en god idé at tage stilling til pension tidligt, da det giver dig flere muligheder, Du kan tilpasse din pension, så den passer til de forventninger du har til et liv på pension. Sørger du for en pensionsordning tidligt i livet, har den rigeligt med tid til at blive stor, så du har et godt økonomisk grundlag, når du en dag forlader arbejdsmarkedet.

Desuden er det vigtigt, at du løbende er opmærksom på om, din pension passer til din givne situation. Der sker ofte ændringer i livet, som kan være med til at skabe ændringer i dine pensionsbehov. Det kan for eksempel være, at du bliver gift eller får børn. Det kan have en stor betydning for, hvor meget eller lidt, der skal indbetales til din pension.

Læs alt om regler for pension online

Hvis du har nogle spørgsmål og tvivl i forhold til din pensionsordning, kan du altid finde viden heromkring online. Der er et hav af informationskilder, som kan hjælpe dig med at besvare alle dine spørgsmål. Det kan være en langt hurtigere og lettere løsning end at skulle ringe rundt til forskellige selskaber, hver gang du har et spørgsmål.

Hvis du har spørgsmål til din folkepensionsordning, som styres gennem det offentlige, kan du finde information på mange forskellige hjemmesider. Her er der blandt andet offentlige institutioner, som sørger for at holde deres websider opdateret med de nyeste regler og satser inden for folkepension.

Har du spørgsmål til din pensionsordning hos din arbejdsplads, vil du som regel have fået tilsendt information via mail eller lignende. Her har du naturligvis også altid mulighed for at spørge din arbejdsgiver ad, når du er på arbejde eller over mail.

Har du lavet en individuel pensionsordning, kan du finde svar på spørgsmål via pensionsselskabets hjemmeside. Du vil som regel også have en bruger, du kan logge på, hvor du kan se information i forhold til din personlige ordning.

Det er altså altid en god idé at udnytte sig af de digitale muligheder der er, før du bruger tid på at ringe rundt. Er det et meget specifikt spørgsmål omkring din ordning, kan det selvfølgelig være nødvendigt at tale med en. Dog kan du spare meget tid ved at undersøge online inden, da der som regel altid kan findes et svar her.

Se din pension online på pensionsinfo.dk

Hvis du er i tvivl om, hvad din pension egentlig står på og, hvordan du undersøger det, kan du bruge pensionsinfo.dk. Det er en side, du kan finde gennem borger.dk. Her kan du se et samlet overblik over alle dine pensionsordninger. Her har du mulighed for at regne på din pension og lave ændringer, hvis ønsket.

Pensionsinfo har et samarbejde med både det offentlige, pensionsselskaber, livsforsikringer, banker og sparekasser. Stort set alle leverandører har et samarbejde med Pensionsinfo, men der er enkelte selskaber, som ikke er med eller leverer info. Inde på Pensionsinfo kan du se, hvilke selskaber der ikke er en del af det, og hvornår de forventes at blive det. Du skal derfor være opmærksom på om du har eller har haft et selskab, som ikke på nuværende tidspunkt er en del af Pensionsinfo.

Når du skal logge ind på Pensionsinfo, skal det gøres med NemID. Dine pensionsoplysninger hentes automatisk på siden, når du er logget på. Her kan du blandt andet se en udregning over, hvor meget du vil få udbetalt, når du går på pension. Desuden viser de også, hvad der kan forventes, hvis du skulle miste din arbejdsevne, blive alvorligt syg eller gå bort.

Beregn din pension med en online måler

Hvis du gerne vil se, hvor meget din pension kan ende på alt efter forskellige forhold, kan du bruge en online beregner. Der findes forskellige udgaver af dette, og du kan blandt andet finde en på borger.dk.

For at måle din fremtidige pension på en beregner, skal du blot indtaste nogle oplysninger i forhold til blandt andet din indkomst. På borger.dk’s beregningsmåler over folkepension, skal du informere omkring disse oplysninger:

  • Personlige oplysninger: Dette gælder blandt andet dit samlivsforhold, pensionstype og fra hvilken dato beregningen gælder.
  • Personlig indkomst: Heriblandt gælder informationer omkring lønindkomst, ATP og udenlandsk pension.
  • Øvrig indkomst: Dette kan indebære oplysninger omkring selvstændig virksomhed, ratepension osv.
  • Kapital indkomst: Dette kan være informationer såsom lejeindtægter, renteindtægter, aktieudbytte med videre.
  • Skattekort oplysninger: Her skal du blot anvende, hvilke skattekort oplysninger, der skal bruges til den vejledende beregning.

Denne beregner gælder offentlige pensionsordninger, og du kan derfor ikke beregne for en arbejdsmæssig pensionsordning eller en individuel pensionsordning. Hvis du ønsker dette, kan du altid finde andre målere online, som kan give dig et overblik over den type af pensionsordning, du søger viden omkring. Desuden kan Pensionsinfo også give dig et overblik over din fremtidige udbetalinger til pension ud fra din nuværende situation.

Pension og skat

Når det kommer til pension og skat, er der forskel på, hvor meget der skal beskattes af det udbetalte beløb. Det afhænger af hvilken type pensionsordning, der bliver udbetalt fra. Her kan du finde et overblik over satserne for forskellige pensionstyper online på de fleste pensionsselskabers hjemmesider og lignende.

Som regel vil dine fradrag og den rette mængde skat, dog blive trukket og beregnet helt automatisk. Her bliver der taget udgangspunkt i din årsopgørelse, så hvis der sker ændringer i din situation, er det en god idé at rette din forskudsopgørelse. På den måde er du sikker på, at det er de korrekte oplysninger, der er angivet. Udbetaling Danmark bruger nemlig disse oplysninger til at beregne din pension

Når du holder op med at arbejde, bør du gå ind og rette din forskudsopgørelse, så den stemmer overens med din nye situation. Dette skal gøres digitalt over TastSelv. Når du er logget ind med NemID, skal du vælge feltet ”På Pension/efterløn” under ”Ofte tilføjede felter”. Her kan du oplyse, hvor meget du regner med at få udbetalt i løbet af det givne år. Du skal også rette din ”Forventede lønindkomst”. Der skal først laves ændringer i din forskudsopgørelse den dag, du rent faktisk går på pension.

Hvis du skal modtage pension fra flere forskellige steder, er det vigtigt, at du kun kører én af dem på dit hovedkort. Ellers kan du ende med at stå i en situation, hvor du skylder penge til skat, fordi flere selskaber har kørt på dit hovedkort. Du skal selv oplyse dine udbetalere omkring, hvilke kort de skal køre på.

Sammenlign forskellige pensionsselskaber

Hvis du gerne vil oprette en individuel pension gennem et pensionsselskab, er det en god idé at skabe dig et overblik over de forskellige løsninger, der findes. Her kan du finde hjemmesider til de fleste selskaber online, hvor du kan læse om hver af deres løsninger i forhold til pensionsordninger. De har alle en række information om deres egne pensionsordninger og, hvad de kan tilbyde dig i den forbindelse.

Hvis du har brug for et mere personligt tilbud fra dem, er der ofte mulighed for at få tilsendt et forslag til en personlig ordning for din situation over mail eller telefon. Nogle tilbyder også at tale med dig i person, så du kan få en klar gennemgang af, hvad du kan få ud af deres pensionsordning.

Det er en god idé at se lidt forskellige selskaber igennem, hvis du vil være sikker på at finde den bedste løsning til dig. Du gør derfor klogt i at tjekke forskellige hjemmesider, så du kan få et overblik over de forskellige selskaber. På den måde kan du indskrænke dine muligheder og tale nærmere med dem, du finder mest interessante.