Modtager du den rette hastighed, eller betaler du for internethastigheder, som ikke bliver leveret? Overvejer du ligeledes at skifte bredbånd, og er du i tvivl om, hvilken hastighed der er den rette for dig? Er internethastigheden højere et sted i dit hjem, hvorimod den er lavere et andet sted? Alle disse spørgsmål kan en hastighedstest hjælpe dig med at besvare – læs med og bliv klogere på hvordan.

Hvad er en hastighedstest og hvorfor bruge den?
En hastighedstest viser hastigheden på dit internet, og de fleste tests viser både up- og downloadhastigheder. Hastighederne, der vises, er generelt den gennemsnitlige hastighed for internettet, men i nogle tilfælde vises der endvidere også, hvor høje maksimalhastighederne var under testen. Dertil giver nogle hastighedstests dig også andre informationer såsom udbyderen, ping og endda IP-adressen.

Du ved nu mere om, hvad du får ud af en hastighedstest, men hvad kan du bruge disse resultater til? Først og fremmest kan du bruge dem til at tjekke, hvorvidt du får den hastighed, som du betaler for. Her skal du vide præcis, hvilken hastighed du betaler for hos din udbyder – dette gælder både up- og downloadhastigheden. Først herefter kan du vurdere, om du får den hastighed, som du betaler for. Hvis ikke du modtager den rette hastighed, så kan du tjekke, om det udstyr, som modtager signalet, er kompatibel til at modtage den gældende hastighed.

Du kan endvidere også bruge hastighedstesten til at finde ud af, hvilke behov du har, hvis du overveje at skifte bredbånd. Her kan du nemlig se, hvilke hastigheder du har nu, og hvordan de imødekommer dine behov. Hvis du mener, hastighederne er for lave, bør du skifte til et bredbåndsabonnement, der tilbyder højere internethastigheder. Hvis du omvendt mener, at du ikke udnytter hastighederne tilstrækkeligt, så bør du i stedet skifte til et abonnement, som har lavere hastigheder.

Yderligere kan du også tjekke forbindelsen i de forskellige områder i dit hus – det er nemlig ikke altid hastigheden, der er noget galt med. Routeren kan også have svært ved at opfange forbindelsen og distribuere denne rundt i husets kroge. Derfor kan du ved hjælp af en hastighedstest tjekke, hvor forbindelsen er dårlig i dit hus. Efter dette kan du placere routeren et hensigtsmæssigt sted, så der er den bedst mulige forbindelse på de ønskede steder.

Hvordan skal jeg fortolke resultatet?
Når du har taget en test af din internethastighed, så ender du selvfølgelig med nogle resultater. Når du ser resultaterne, så skal du imidlertid huske, at resultaterne ikke altid er fuldstændigt korrekte, da der kan forekomme små udsving. Med andre ord skal testen fortolkes som et estimat. Oftest er disse tests dog repræsentative, hvorfor du kan danne dig et retvisende billede af, hvordan hastigheden på dit internet forløber sig.

Hvis du gerne vil have det bedst mulige billede af din internethastighed, så er der nogle ting, du kan gøre, inden du igangsætter testen. Du skal bl.a. være opmærksom på, om du er i færd med nogle datatunge opgaver eller diverse downloads. Disse ting vil typisk nedbringe resultatet af downloadhastigheden på dit internet. Routeren kan yderligere også spille en rolle, hvis den f.eks. er trådløs. Et godt råd vil derfor være at tilslutte enheden til routeren via et ethernet-kabel eller andet, hvis dette er muligt.

Hvis der er mange brugere på det samme internet i din husstand, så vil det dertil også være fordelagtigt at slå internettet fra på disse enheder. På den måde får du et mere retvisende billede af hastigheden på den enkelte enhed, da hastigheden som oftest forringes, desto flere brugere der er på – dog afhænger dette af bredbåndstypen.

Skal du klage?
Internethastigheden er et reelt forhold, som du kan klage over, men før du gør dette, skal du først sikre dig, at det er noget, som din bredbåndsudbyder har kontrol over. Et godt sted at starte er ved at tjekke, at du benytter udstyr, som er godkendt af din bredbåndsudbyder. Dette vil f.eks. sige, at din router ikke må være købt et andet sted.

Inden du klager til Teleankenævnet, som står for klager vedrørende bl.a. bredbånd og sager mellem teleudbydere og forbrugere, bør du først tale med bredbåndsudbyderen. Herved får begge parter mulighed for løse problemet i fællesskab uden at skabe unyttigt postyr. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, kan du klage til Teleankenævnet, hvilket vil koste 150 kr. – du får dog dette beløb tilbage, hvis du får medhold i sagen. Du skal desuden også være opmærksom på, at det er de færreste klager, der får medhold.

Internethastigheden kan være et meget nyttigt værktøj, som bør tages i brug i de forskellige situationer. Det er dog vigtigt, at resultaterne fortolkes rigtigt, og at der dertil også tages højde for afvigelser samt udefrakommende påvirkninger på hastigheden.