Social proof er et nyttigt værktøj, når du vil vide mere om en virksomhed.

Tidligere i år skrev vi en artikel om, hvordan du som forbruger kan vurdere om en hjemmeside er legitim. Her kom vi med konkrete råd til, hvordan man nemmere kan overskue om en side er sikker at handle på, eller engagere sig med. 

Der findes nemlig utallige af hjemmesider, og det kan derfor nogle gange være svært at skabe sig et overblik over, om siden er tryg at bruge. 

Men foruden de specifikke råd vi kom med i ovenstående artikel, kan man som forbruger også kigge efter “social proof”. 

Altså, tjekke op på, om der er andre forbrugere, eksperter eller andre, der kan stå inde for virksomheden, dens hjemmeside samt produktet eller servicen.

Hvad er social proof?

Social Proof er – i sin mest basale grad – en taktik vi som mennesker bruger til at vurdere, om for eksempel en virksomhed (eller brand) er troværdige. Hvis vi beslutter, at en virksomhed er troværdig, er vi mere disponeret mod at knytte os til dem – og blive faste kunder.

Vi leder nemlig ubevidst efter relationer og gode argumenter fra troværdige kilder, som kan styrke vores relation og beslutningsprocess. Man er altså meget mere tilbøjelig til at stole på noget, hvis der kommer solide anbefalinger fra ligesindede.

Derfor: hvis nogen anbefaler et produkt, service, hjemmeside eller virksomhed, så er vi mere tilbøjelige til selv at bruge det.

Hvorfor skal man som forbruger kigge efter social proof?

Men foruden at være en indirekte kilde i ens beslutningstagen, er det også en god måde hvorpå, man kan se om en hjemmeside er til at stole på – og er sikker at handle på.

Der findes flere anmeldelsessider og muligheder man som forbruger kan lede efter i jagten på social proof. 

For hvad er bedre end andre forbrugere, som står inde for en hjemmeside eller webshop?

Hvilke former for social proof kan man kigge efter?

Der er reelt set flere typer af social proof, som man kan kigge efter, i sin vurdering af en hjemmesides legitimitet og troværdighed. 

Man kan lede efter citater, udsagn og anmeldelser på hjemmesiden, sociale medier, Google, eller andre anmeldelses-hjemmesider. Men vigtigst af alt er at finde en kilde, der fortæller om tidligere forbrugeres oplevelse med virksomheden eller produktet.

Nedenfor kommer vi med konkrete eksempler på social proof, som du kan lede efter i sin søgning.

Brugeranmeldelser og ratings

Den første, og måske mest kendte form for social proof man kan kigge efter, vil være brugeranmeldelser på anmeldelses-hjemmesider. 

Trustpilot og Google my Business er gode eksempler på dette, da man på begge platforme kan gå ind og læse konkrete reviews og ratings, som personer har givet. 

Tredjepartssider som disse kan være mere troværdige at klikke ind på, da man skal oprette sig som bruger, inden man kan gå ind og give et review. Herudover er der oftest mange forskellige reviews, som man kan læse, og tage stilling til. 

Et eksempel vil være Trustpilot, hvor man samtidig kan se, at virksomheden besvarer eller kommenterer deres reviews. Dette styrker troværdighed for både virksomheden og personen, der har givet anerkendelsen.

Kilde: Trustpilot / Itucation

Sociale medier

Sociale medier kan også bruges til at tjekke op på, om en virksomhed er legitim. Først og fremmest er det selvfølgelig oplagt at tjekke, hvorvidt virksomheden har en Facebook, LinkedIn og/eller Instagram; om de har følgere eller om siden er aktiv.

Men foruden dette kan man også lede specifikt efter om, der er brugere på sociale medier som referere til, eller interagerer med profilen. Det kan eksempelvis ske ved, at virksomheden er blevet tagget i opslag, kommenteret på eller har fået et like. Dette værner om, at siden er legitim, og kunderne har lyst til at interagere med virksomheden online.

Testimonials og citater

Anerkendelser og citater fra kunder fungerer fint som troværdige kilder, og sporer én ind på, om der rent faktisk er tale om en troværdig virksomhed.

Et bud på dette kan for eksempel være direkte citater fra kunder på hjemmesiden. Her kan der fortælles om, hvad en kunde har fået ud af at benytte sig af, for eksempel, en virksomheds produkt. 

Dette kan for eksempel ses på høreklinikken Heimdall’s hjemmeside, hvor der er sat direkte citater ind, som forstærker troen på sidens legitimitet og deres produkt i sig selv.

Kilde: HEIMDALL’s

Casestudier

Sidste type af social proof er en mere dybdegående en af slagsen. Det er derfor ikke alle sider, der benytter sig af denne. Dog ser man stadig at flere hjemmesider benytter sig af casestudier til at vise, hvor stor en værdi de skaber for deres forbrugere.

Som ny potentiel kunde kan man derfor få en stor del viden ud af at finde frem til disse cases, da det kan give én et stort og dybt indblik i en hjemmesides troværdighed.

For eksempel kan man gå ind på en hjemmesides blog, hvis der er sådan en, og lede efter konkrete casestudier for en given virksomhed. Casestudier er populær, fordi det giver mulighed for læseren at lære mere om en virksomheds tjenester og ydelser – samtidig med at virksomhed har chance for at tillokke nye kunder ved at dele ud af deres viden og historier.

Når man bliver eksponeret for en helt fortælling, har man derfor have letterede ved at afkode værdien af virksomheden og produktet.

omni eksempel

Kilde: Omni

Konklusion: Social proof er ganske naturligt at lede efter – men husk den sunde fornuft

Alle ovenstående er eksempler på social proofs, man kan lede efter, hvis man som forbruger vil vide lidt mere om en virksomhed. 

Ovenstående er dog ikke en udtømmende liste, og der findes mange flere måder, hvorpå man kan lede efter social proof. Man kan samtidig også blot spørge venner og familie, efter anbefalinger eller oplevelser. 

Det vigtige er blot, at man får ledt efter en mere menneskelig overflade, og får fundet frem til ny viden, hvor andre forbrugere står inde for virksomheden og hjemmesiden. 

Dog skal man selvfølgelig ikke vende den bløde kind til, såfremt noget ser lidt skeptisk ud. Man skal nemlig altid have sin sunde fornuft med sig, når man leder efter social proof.