Det er sjovt at være på Instagram og drømme sig væk i smukke billeder og blive inspireret til nye oplevelser, spisesteder, rejser, mode og mad hos sine yndlings-influencere.  

Man skal dog huske, at mange af opslagene på en influencer-profil er reklame. Virksomheder har betalt influenceren for at lægge billeder eller videoer op, der promoverer deres produkt. 

Det er der ikke noget galt i. Det er en nem måde, du kan opdage nye produkter, virksomheden får eksponering, og influenceren tjener penge. 

Problemet opstår, hvis det bliver for uklart, hvilke opslag, der er reklame, og hvilke der ikke er. Ifølge Forbrugerombudsmanden skal det være tydeligt for den, der ser opslaget, at det er reklame. Gør influenceren det ikke, er det skjult reklame, og det udløser bøder. 

Trods reglerne kan det alligevel være svært at afkode reklamer, når man scroller ned af Instagramfeedet. Derfor er her en guide til, hvordan du bliver opmærksom på Instagram-reklamer, og hvad de forskellige hashtags og rabatkoder betyder.

Hashtags markerer reklamer

Hvis en influencer har fået tilsendt gratis produkter eller penge for at lave et opslag, er det en reklame, og det skal markeres tydeligt. På Instagram markerer man det ofte med hashtags som for eksempel #annonce #sponseret eller det helt korte #spons. 

NB! Dette gælder også på blogs. Eksempelvis har LACTOClear, der sælger hudplejeprodukter, et samarbejde med skønhedsbloggen, pudderdåserne.dk, hvilket deres anmeldelse tydeligt marker ved at indlede med “Sponseret af LACTOClear”. 

Personlige rabatkoder tyder på kommission

Har du nogle gange set, at en influencer deler en rabatkode med deres navn? 

Det er typisk en (helt lovlig) markedsføringskampagne, hvor influenceren får kommission fra det salg, der skabes gennem rabatkoden.  

Det er også et samarbejde alle får glæde af, da influenceren tjener penge, virksomheden får mere salg og eksponering, og du får rabat. Men derfor kan det være rart at vide, hvordan samarbejdet fungerer. 

Hvis rabatkoden er generisk, kan det være tegn på, at influenceren og virksomheden har indgået et samarbejde, der ikke er baseret på kommission, men fast betaling. 

Vær også opmærksom på reklamer på mindre profiler

Når du siger influencers, tænker du måske Kim Kardashian eller Irina the Diva. De er hhv. en af verdens og Danmarks største influencere, hvor Irina The Diva har mere end 200.000 følgere. 

Der findes overordnet set tre typer influencers, der inddeles ud fra, hvor mange følgere, de har. De tre typer er mega, macro og micro influencers

Micro influencere er også interessante for virksomhederne, så hvis du følger dem, bør du også være opmærksom på reklame-opslag.  

Er Instagramprofilen falsk? 

Der er desværre mange falske profiler på Instagram, og her skal du være opmærksom på ikke at blive snydt. 

Er du i tvivl, om profilen er rigtig? 

Prøv for eksempel at se om profilen er helt ny, og alle billeder er lagt op samme dag. 

Har profilen enten meget få følgere, eller mange følgere, men ingen likes eller kommentarer? Virker navnet på profilen troværdig, og er det den samme person på alle billeder? 

Hvis der ikke er overensstemmelse, kan det være en falsk profil, som du ikke bør følge. 

Husk din sunde fornuft 

Markedsføring er godt, for her får du øje på nye produkter, der hjælper dig i din hverdag eller bare er lækre at have. 

Men det er rart at vide, hvornår man bliver solgt til, og hvornår man blot bliver inspireret. Husk derfor din sunde fornuft, næste gang du logger ind på Instagram.