Synes du også, at det kan være svært at holde styr på, hvornår man skal indberette moms og hvor ofte? Som virksomhedsejer kan det være noget så bøvlet at skulle udregne sit momsregnskab og holde styr på, hvornår man skal indberette moms. Du har måske endda prøvet at skulle betale et gebyr på 800 kr., fordi du glemte at betale moms i rette tide. 

Vil du også gerne undgå at stresse over momsen, så kan du hos digitale regnskabsprogrammer som f.eks. Billy Regnskabsprogram let holde styr på dit momsregnskab og automatisk få udregnet den moms, du skal indberette og betale. Med momsfunktionen har du altid et overblik over, hvad du skylder eller har til gode i moms. På den måde kan du bruge meget mere tid på de ting, du synes er sjove i din virksomhed. 

Hvad er moms? 

Moms er en forkortelse for merværdiafgift, men det er et udtryk som kun kendes af få og sjældent bruges. I daglig tale bruger man som regel altid bare udtrykket “moms”. Moms er et skattetillæg som pålægges alle produkter og serviceydelser i Danmark. Det betyder, at har du en virksomhed, som sælger et produkt eller en serviceydelse, skal du betale moms. 

Momssatsen i Danmark ligger på 25% og beregnes ud fra salgsprisen på produktet eller serviceydelsen. Derfor er det også vigtigt, at du husker at medregne moms i salgsprisen. På den måde opkræver du nemlig momsen fra dine kunder, som du senere hen skal betale til SKAT.

Der findes to typer for moms: salgsmoms og købsmoms. Salgsmoms er den moms, som du pålægger dine kunder og efterfølgende skal betale til SKAT. Købsmoms er derimod den moms du i din virksomhed betaler, når du køber et produkt eller en serviceydelse. 

Når virksomheder køber produkter eller serviceydelser gennem deres virksomhed betaler de i første omgang den moms, som sælgeren har lagt på. Den moms virksomheden har betalt vil blive fratrukket fra den moms, de har indsamlet fra deres kunder. Det vil sige, at når momsregnskabet skal opgøres trækkes købsmomsen fra salgsmomsen og dermed lægger grundlag for, hvad virksomheden skal betale i moms til SKAT.

Det betyder, at hvis købsmomsen overstiger salgsmomsen skal virksomheden have tilbagebetalt moms fra SKAT. Hvis salgsmomsen overstiger købsmomsen skal virksomheden betale moms til SKAT.  

Skal jeg betale moms? 

Ja, hvis du har et CVR-nummer, så er din virksomhed også momsregistreret. Når din virksomhed er momsregistreret, er du forpligtet til at betale moms. Der findes dog nogle undtagelser. Hvis din virksomhed beskæftiger sig inden for sundhedssektoren, den finansielle sektor, uddannelse eller undervisning skal du ikke betale moms. Du skal derimod betale lønsumsafgift. Lønsumsafgift er en afgift der tager udgangspunkt i din virksomheds samlede lønsum. 

Har du en lille virksomhed, som omsætter for under 50.000 kr. årligt, behøver du ikke at lade dig momsregistrere. Det betyder, at du ikke skal betale moms. Hvis din virksomhed lige pludselig vækster og overstiger de 50.000 kr. årligt, skal du lade dig momsregistrere. Hvis det er tilfældet, har du 12 måneder til at momsregistrere din virksomhed. 

Momsindberetning – hvordan gør jeg det? 

Når du skal indberette din moms, skal du gøre det hos SKAT. Det gør du på deres TastSelv Erhverv på SKATS hjemmeside. Når du er logget ind på TastSelv Erhverv skal du klikke på Moms og derefter på Indberet moms

Nu skal du vælge den periode du ønsker at indberette for og klikke på Indberet

Når du har gjort det, skal du udfylde alle relevante felter. De felter, som er markeret med en rød stjerne, skal alle udfyldes.  

Hvor ofte skal jeg indberette moms? 

Hvor ofte du skal indberette moms afhænger af din virksomheds omsætning. Hvis din virksomhed har en omsætning på 0 til 5.000.000 kr., skal du indberette moms hvert halve år. Har din virksomhed derimod en omsætning på 5.000.000 til 50.000.000 kr. om året, skal du indberette moms hvert kvartal. Omsætter din virksomhed for mere end 50.000.000 kr. om året, skal du indberette moms hver måned, så du ikke lige pludselig har et udestående hos SKAT. Hvis din virksomhed har et CVR-nummer, men ikke tjener noget skal du stadig indberette moms. I et sådan tilfælde skal du lave en nul-indberetning, så du sikrer dig, at du ikke skal betale gebyrer. 

Har du lige startet en virksomhed, gælder der dog andre regler for dig i forbindelse med indberetning af moms. I det første 1,5 år skal du indberette moms hvert kvartal. Når det første halvandet år er gået kan du søge om kun at indberette moms hvert halve år.

Du kan indberette din moms 2 måneder før den skal betales. Det er yderst vigtigt, at du betaler moms til tiden. Kommer du ud for, at du ikke får betalt til tiden, skal du betale et gebyr på 800 kr. Derfor er det vigtigt at holde styr på momsfristerne, så du indberetter og betaler moms i rette tide.