Artikler

4 ting du skal have styr på, hvis du vil lave en hjemmeside uden et CMS

I dag bruger rigtig mange internettet; de surfer og søger. Rigtig mange vil derfor også rigtig gerne have deres egen hjemmeside af den ene eller anden grund. Måske ønsker du også at starte en hjemmeside, fordi du vil dele ud af dine interesser, eller fordi du vil sælge noget. Der er mange grunde til, hvorfor det kan være en god ide at lave sin egen hjemmeside – den vigtigste grund er måske, at det er sjovt at prøve. Hvis du gerne vil lave din egen hjemmeside, men du ikke vil bruge et CMS-system, kan du læse med herunder, hvor du får fire tips til, hvad du skal have styr på. Du kan desuden læse mere om CMS-systemer her, hvis du ikke er sikker på, hvad vi taler om.

Vil du overhovedet lave din egen hjemmeside?

Først og fremmest skal du med sikkerhed vide, om du i virkeligheden ønsker at oprette din egen hjemmeside. Der kan være mange grunde til, hvorfor du har lyst til det. Du skal dog huske, at andre kan tilgå hjemmesiden uagtet, om det er meningen eller ej. Derudover skal du vide, at det kan være et stort arbejde, hvis du ønsker at oprette en velfungerende hjemmeside med et flot og lækkert design. Du skal også overveje, om du har tiden og lysten til at vedligeholde hjemmesiden, når den først er lavet.

Du skal have et domæne

Din hjemmeside skal naturligvis have et navn – eller et domæne, som det også kaldes. Dit domæne vil typisk være dit eget navn, navnet på firmaet eller projektet, som hjemmesiden omhandler. Du bestemmer dog – næsten – selv, hvad dit domæne skal hedde. Du skal bare være sikker på, at det er ledigt. Alle danske domæner udbydes af DK Hostmaster. Køb domæne her, hvis du skal have et godt navn til din hjemmeside. Domænet er altafgørende for, at du kan gå i gang med at oprette din hjemmeside for alvor.

Du skal lave en hosting-aftale

Når du har købt domænet til din nye hjemmeside, skal du have en hosting-aftale på plads. Denne skal på plads for, at andre kan tilgå din hjemmeside på internettet. Det er serveren, der sørger for at lede trafikken hen på dens IP-adresse, så filerne på hjemmesiden kan hentes og vises. Uden hosting er din hjemmeside altså ikke meget værd.

Find det rigtige system

Når din hjemmeside skal opbygges, kan du bruge forskellige systemer til det. CMS er ét system. Hvis du ikke ønsker at bruge et CMS-system, kan du bruge et andet system, eksempelvis et kodesystem som HTML. HTML er et kodesystem, som ofte blev brugt, før CMS-systemer. Lær at lave din egen hjemmeside på HTML.dk, hvis du vil prøve kræfter med HTML, når din hjemmeside skal laves.

Google gemmer oplysninger om dine internetkøb

Efter eget udsagn gør Google meget for at beskytte dit privatliv. Alligevel gemmer giganten oplysninger om, hvad du har købt gennem tiden.

Hver gang du køber noget på nettet, får du en ordrebekræftelse på mail. Hvis du bruger Gmail er der en stor chance for, at Google gemmer en oversigt over hvad og hvor du har handlet på nettet gennem tiden.

Internetgiganten tager nemlig oplysninger fra nogle ordrebekræftelser og gemmer dem på en oversigt, uden at spørge dig først. Undertegnedes købshistorik går eksempelvis tilbage til marts 2013.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Google understreger i sine support-dokumenter, at det kun er dig, der har adgang til din købsoversigt.

Læs også: Antallet af bedragerianmeldelser sætter rekord

Oversigten er godt gemt, hvis man ikke ved, hvor man skal lede.

Det nemmeste er at klikke her for at komme til din oversigt, hvorfra du også kan slette oplysningerne

Her finder du en god og troværdig murer-hjemmeside

Det er enormt vigtigt at vi kan færdes sikkert rundt på internettet, og derfor er det helt essentielt at du bemærker hvilke hjemmesider der er ”gode” og hvilke der ikke er helt så gode at have med at gøre. Men det kan være svært, for nogle hjemmesider sælger sig selv rigtig godt, så hvordan skal du vide hvad der er godt og skidt?

Murerbutikken

Det er især når det kommer til håndværkere, at der kan være meget snyd involveret. Mange vælger at sælge et produkt på nettet, men det er bestemt ikke sikkert at de leverer varen. Du kan altid være uheldig at støde på nogle utroværdige virksomheder, så derfor kan du læse med her hvor du kan finde nogle der er troværdige. Hvis du har brug for at tale med en professionel murer eller mangler murerværktøj, så er det murerværktøj ved Murerbutikken du kraftigt bør overveje. Murerbutikken er et sted hvor du kan finde alt det værktøj du som murer står og mangler. Derudover er de super søde til at hjælpe dig med at finde de helt rette redskaber.

Dette skal du være opmærksom på

Der er flere ting der gør en hjemmeside og virksomhed troværdig, først og fremmest at den har fået gode anmeldelser fra andre kunder. Det kan selvfølgelig være svært, hvis virksomheden er helt ny, men ellers er det altid en vigtig faktor at tage et nærmere kig på. En anden ting er virksomhedens kundeservice. Hvis du har mulighed for at ringe virksomheden op, så er det et kæmpe plus, og siger meget om, at de gerne vil hjælpe deres kunder, fremfor at du blot sender en e-mail der aldrig bliver besvaret. Hvis du har mulighed for at tale med en rigtig person, så giver det et kæmpe plus i bogen for langt de fleste kunder, og du har mulighed for at forklare præcis hvad du ringer for.

PostNord advarer mod fup sms

En stor bølge af fup sms’er, der ser ud til at komme fra PostNord er i omløb.

Uanset om du venter en pakke eller ej, skal du være meget opmærksom hvis du modtager en sms, der ser ud til at komme fra PostNord.

Det er nemlig langt fra sikkert, at det skandinaviske postfirma er afsenderen.

Lige nu er der en stor bølge af falske sms’er i omløb, hvor ukendte bagmænd forsøger at lokke kreditkortoplysninger ud af modtagerne ved at hævde, at der er et gebyr, der skal betales for at man kan modtage sin pakke.

PostNord oplyser på Facebook, at man samarbejder med mobilselskaberne i et forsøg på at stoppe udsendelsen af de falske beskeder.

Antallet af bedragerianmeldelser sætter rekord

Årets første kvartal har budt på et rekordstort antal politianmeldelser af bedrageri.

De kriminelle rykker mere og mere over på internettet. Det kan læses ud af den seneste opgørelse, som Danmarks Statistik har offentliggjort.

Aldrig tidligere har politiet modtaget så mange bedragerianmeldelser som i første kvartal af 2019.

11.701 anmeldelser af bedrageri blev det til i årets første fire måneder – omkring halvdelen af dem drejer sig om databedrageri, skriver Danmarks Statistik.

Vi har samlet udviklingen i denne graf:

Politiet: Sådan undgår du at blive snydt af billethajer

Lige om lidt starter perlerækken af koncerter og festivaler. Dermed lurer der også billethajer i farvandet. Politiet kommer her med nogle råd til, hvordan du undgår at blive snydt.

Det kan virke meget tillokkende, når man finder billetter til en ellers udsolgt koncert på eksempelvis DBA eller Facebook. Men inden du glæder dig til at høre god musik, bør du være meget skeptisk over for sælgeren, især hvis du handler privat.

Sådan advarer Syd- og Sønderjyllands Politi i en pressemeddelelse.

Læs også: Danske ældre er de mest digitale i EU

– Desværre øjner nogle kriminelle muligheden for at tjene lette penge ved at udnytte, at mange gerne vil se deres yndlingsband optræde live. Og det er rigtig surt at blive snydt. Men ved at bruge sin sunde fornuft og være skeptisk i jagten på billetter, kan man i hvert fald mindske risikoen, siger vicepolitiinspektør Chr. Østergård fra Syd- og Sønderjyllands Politis Forebyggelsessektion.

Politiet har følgende råd til, hvordan du ender med at stå med ugyldige billetter:

  • Køb billetterne via officielle udbydere. Er der udsolgt, så skriv dig på de officielle ventelister
  • Efterlys ikke billetter på sociale medier. Det kan lokke billethajer til
  • Undersøg om arrangøren tilbyder hjælp til billethandel mellem private
  • Køber du af en privatperson så sørg for, at er samme navn på billetten, MobilePay-kontoen og på den person, som du skriver med online.
  • Aftal et fysisk møde med den private sælger og tjek så vidt muligt, at billetten er ægte inden du betaler

Foto: Rigspolitiet 

Pas på din MacBook og forlæng batteriets levetid

Hvis du ligner resten af befolkningen, så er din computer den ejendel, der betyder mest for dig næst efter din telefon. Selvom de fleste af os ikke kan forestille os et liv uden en computer og internet, passer vi nødvendigvis ikke særlig godt på den. Men faktisk er der flere, simple ting, du kan gøre for at forlænge levetiden på din computer og dets batteri. I denne artikel bringer vi en guide til, hvordan du med simple tips kan give batteriet på din Mac-computer de bedste betingelser.

Hvis uheldet er ude og din MacBook går i stykker, tilråder vi altid at få en professionel til at udbedre skaderne i stedet for, at du selv kaster dig ud i at reparere den. Sandsynligheden for dette mindskes dog, hvis du efterlever disse enkle råd.

 

Simple råd har stor effekt i det lange løb

Batteriet på din MacBook holder desværre ikke evigt og det kan godt være en dyr fornøjelse at få det skiftet de forkerte steder, hvorfor du ligeså godt kan passe på det.

Da batteriet arbejder mest optimalt ved temperaturer mellem 16 og 22 grader celsius, kan du med fordel prøve at undgå ekstremt varme eller kolde temperaturer. Hvis du har et case siddende på computeren, skal du fjerne det, når du lader den, således at batteriet ikke bliver overophedet.

Desuden kan der komme fugtskader på din computer, hvis du opbevarer den i et miljø, hvor luftfugtigheden er for høj – så undgå for eksempel at stille den på badeværelset, når du er i bad.

Hvis du i længere perioder ikke bruger din MacBook, har batteriet ikke godt af at blive ladet helt op, når du tænder for den efter lang tids pause. Hold dig til at oplade computeren til omkring 50% for at skåne den.

Sørg for løbende at opdatere din MacBook, så den altid anvender den seneste version af MacOS. Opdateringer inkluderer ofte funktioner, der sparer på computerens energi, hvilket forlænger batteriets liv i det lange løb.

I samme ombæring kan du med fordel sikre dig, at du sparer så meget på energien som muligt. Det kan forlænge dit MacBook-batteris levetid, hvis du skruer lidt ned for lysstyrken i skærmen, fjerner lyset i tastaturet, når du ikke har brug for det og slår Wi-Fi fra, når du ikke er på nettet.

Til sidst kan du hjælpe batteriet yderligere ved at slå perifere enheder såsom mus, printer, joystick, scanner og lydkort fra din MacBook, når du ikke bruger dem. De er allesammen med til at sluge ekstra energi, hvilket hurtigere vil forkorte batteriets levetid over længere tid.

Sådan opnår du den optimale sikkerhed

Sikkerhed er en nødvendighed i de flestes hjem. Men sikkerhed kan defineres på mange måder, for hvad indebærer sikkerhed helt præcist? Oftest vil de fleste af os forbinde sikkerhed med tryghed, og at vi er udenfor fare. Men hvordan opnår vi bedst muligt at opleve den ultimative sikkerhed?

Prøv den smarte SOLI 6300 adgangskontrol

Sikkerhed kommer i mange former og afskygninger, og kan foregå både på internettet, men også snildt i den virkelige verden. På internettet kan sikkerheden vedligeholdes ved at vi benytter os af diverse antivirusprogrammer, og sørge for at være lidt mere omhyggelig med, hvor vi færdes på nettet. Men hvis der er tale om sikkerheden i vores lagerrum og virksomheder, hvad gør vi så? Adgangskontrol kan være et godt bud, som der i forvejen er mange der benytter sig af, med gode resultater. Abloy har opbygget den perfekte adgangskontrol, som både er fleksibel og stabil. Med denne adgangskontrol følger et adgangskontrolanlæg, som gør det muligt at have den bedste sikkerhed, uanset hvor mange døre der her er tale om.

Mere end bare solid og fleksibel

Denne adgangskontrol er smart på flere plan, eftersom det ikke bare er en fleksibel og solid kontrol. Den kan nemlig også sørge for, at dørene automatisk låses igen efter et vist antal sekunder, hvis ikke de har været forsøgt åbnet. Denne form for adgangskontrol er til stor hjælp hos mange virksomheder, da den yder den ultimative beskyttelse og sikkerhed. Skulle der være tale om et større adgangskontrolsystem, så kan dette installeres over PC, så vi snildt kan følge med i, hvad der foregår. Denne adgangskontrol fungerer med kortlæser, men selvom der er mange døre der skal sikres, så kan denne adgangskontrol let udbygges, så den passer perfekt til virksomhedens behov. Med denne adgangskontrol følger der mange smarte funktioner med, som kan læses om på det overstående link.

Sikkerhed på nettet og i hverdagen

Når vi færdes rundt på internettet og falder over tilfældige nye hjemmesider, så er noget af det første vi tænker over, om hjemmesiden nu er sikker. Vi er gode til at tænke på vores egen sikkerhed, men det er vigtigt at huske, at det ikke kun er på internettet at vores sikkerhed er vigtig.

Depothuset øger din sikkerhed

Det er bestemt ikke underligt at vi mennesker godt kan lide at føle en form for tryghed i det vi foretager os. Det kan både være når vi surfer rundt på nettet, men det kan også sagtens være i dagligdagen. Sikkerheden i vores hjem er noget af det vi går mest op i, da mange af os ejer møbler og genstande som vi holder meget af. Har du dog nogle ekstremt værdifulde møbler, som du ikke ønsker at have i dit hjem, så findes der andre måder hvorpå du kan holde dem sikre. Du kan nemlig overveje et depotrum hos Depothuset. Hos Depothuset finder du tonsvis af forskellige depotrum, hvori du trygt og sikkert kan lade dine genstande stå.

Videoovervågning, alarmer og adgangskontrol

Men hvad er det der gør Depothuset så sikkert? Der er videoovervågning, adgangskontrol og alarmer som er med til at beskytte dine genstande. For Depothuset er det vigtigste, at du føler at dine ting er sikre hos dem, for det er nemlig lige det de er. Du kan altid ringe og tage en snak med depothuset for at finde ud af pris og den præcise sikkerhed, alt efter hvad for en genstand du ønsker at gemme i rummet. Det er slut med kun at føle dig sikker på nettet, for nu kan du også få den selvsamme fornemmelse i hverdagen. Hvis du er i tvivl om noget, så kan du altid læse mere inde på deres hjemmeside ved at klikke på linket længere oppe. På hjemmesiden vil du kunne svar på lige de spørgsmål du søger.

Udnyt internettets mange fordele som erhvervsdrivende

Dette indlæg er sponsoeret

Internettet er en genial portal med mange muligheder – både for privatpersoner og virksomheder. Ved at omlægge mange arbejdsopgaver til digitale løsninger kan masser af tid, penge og ressourcer spares. Det giver en mere effektiv arbejdsgang, der klart kommer virksomheden til gode. Der findes også et væld af muligheder online ved at tilmelde sig diverse kurser, hvor medarbejderne kan blive klogere på en masse forskellige områder. Men hvordan kan virksomheder udnytte de mange fordele online? Det kan du læse mere om lige her, hvorefter din virksomhed er bedre rustet til at drage nytte af det store internet.

 

Send medarbejderne på kurser, og styrk deres læring

Alting er konstant i forandring, hvorfor nye ting kommer til. Det kan være svært som medarbejder altid at være med på det nyeste, og her er diverse kurser et perfekt læringsgrundlag. Ved at sende medarbejderne på et kursus, giver du dem ny viden, udvikler deres kompetencer samt giver dem et afbræk fra den typiske arbejdsgang. Og her er internettet din perfekte ven – du finder nemlig et stort antal kurser gennem internettet. Send bl.a. dine direktører, chefer og ledere på et lederkursus. Herved styrkes deres bedste sider, og de bliver bedre rustet til at klare opgaven som leder. Der findes også mange andre former for kurser såsom diverse IT- og administrative kurser, konflikthåndtering eller engelskkurser.

 

Anvend diverse internetplatforme til at lette arbejdsgangen

Platforme på internettet fås i mange varianter. Her samles forskellige løsninger i en digital platform, der virkelig kan gøre mange ting lettere på arbejdspladsen. Du kan f.eks. samle al kontraktstyring online. Det giver et nemt overblik og fungerer som et supergodt styringsværktøj. Der findes også internetplatforme til at designe flotte hjemmesider på en nem måde, regnskabsprogrammer, e-læringsplatforme eller platforme til vidensdeling, samarbejde og kommunikation. Uanset hvad du vælger, skal du blot være opmærksom på at sætte medarbejderne godt ind i tingene, inden platformene implementeres i virksomheden. Dermed er de ansatte klædt bedst muligt på, og kan derfor udføre arbejdet på bedste vis.

 

Brug sociale medier til at markedsføre og fremme virksomheden

Mange omkostninger kan spares ved at markedsføre virksomheden online gennem sociale medier. LinkedIn er det perfekte sted at lede efter nye ansatte, mens Facebook er god til at vedligeholde gode kundeforhold. Instagram er derimod en god platform til at reklamere for produkter gennem visuelle billeder. YouTube kan ligeledes bruges til at gøre virksomheden mere relevant ved at uploade diverse videoer. Uanset hvilken social platform virksomheden vælger, er det alfa og omega at vedligeholde profilerne. Der skal uploades content i form af billeder, videoer og opslag løbende, således profilerne ikke fremstår forældede og ubrugelige. Derfor skal der lægges arbejde i de sociale medier, men det er uden tvivl alt arbejdet værd.