Artikler

Gode råd til brug af computer for begyndere

Det er ikke alle, der er lige gode til det der med IT. Måske har du i lang tid forsøgt at undgå at anskaffe dig en computer, fordi du bedre kan lide den gammeldags måde at gøre tingene på. Dog bliver verden mere og mere digitaliseret, og det kan efterhånden være rigtig svært at undgå at have en computer mellem hænderne en gang imellem. Så måske har du efterhånden indset, at du er nødt til at investere i en computer. Men hvis man ikke har den store erfaring med brug af computere, kan det hele hurtigt komme til at virke meget uoverskueligt, og man bliver måske en smule magtesløs. Hvis du netop har investeret i din første computer og har brug for nogle gode råd til, hvordan du hurtigt kan lære den at kende, skal du læse med her.

 

Læs manualen grundigt igennem

Det er bedst at starte med at læse manualen grundigt igennem. Det kan godt være, at det lyder kedeligt, og der er også rigtig mange, der tror, at de kan springe det over uden problemer. Men i sidste ende er det altså den bedste måde at komme til at lære sin nye computer bedre at kende på. Det er her man får en grundig gennemgang af dens forskellige funktioner, og hvordan man bruger dem. Det kan være alt, fra hvordan man åbner et bestemt program, til hvordan man tænder og slukker for computeren. Derfor er manualen rigtig god at have læst, inden man begynder at benytte sig af computeren. På den måde ved du nogenlunde, hvordan den fungerer, og du vil få en bedre oplevelse, når du bruger den. Så selvom det måske kan virke uoverskueligt og kedeligt at læse en lang manual, så er det bare med at slå koldt vand i blodet og komme i gang.

 

Tag relevante kurser

Hvis du har fået læst hele manualen igennem, men stadig er i tvivl om brugen af nogle af de forskellige programmer, så frygt ej. Der er nemlig stor forskel på at læse om noget og skulle bruge det i praksis. Derfor kan man heldigvis tilmelde sig en masse forskellige kurser, hvor man netop lærer, hvordan nogle af de forskellige programmer på computeren fungerer. Det kan være, at det er første gang, du skal benytte dig af et dokument, eller måske skal du lave dit første diasshow i PowerPoint. Du kan eksempelvis også tage dette Excel kursus og blive en haj til Excel, hvilket er enormt brugbart i rigtig mange tilfælde. Der er altså rigtig mange ting, man selv kan gøre for at komme til at lære sin computer bedre at kende. Det behøver nemlig slet ikke at være så svært at starte på noget nyt. Det er bare med at finde ud af, hvilket kursus du har brug for og tilmelde dig i dag.

4 brugbare tips til at lægge et budget

Et budget er en rigtig god måde at få styr på sin økonomi på. Det kan hjælpe en til, at få overblik over ens udgifter og indtægter. Med et budget undgår du, at få ubehagelige økonomiske overraskelser. Du kan også sørge for, at skabe mere luft i din økonomi. Der er rigtig mange gode grunde til, at få lavet et budget, og i denne artikel vil vi gennemgå, hvordan du laver et brugbart budget.

Hvorfor og hvordan lægges et budget?
Det kan være svært at holde styr på privatøkonomien. Især nu hvor man har alle sine penge inde på et lille plastikkort. Men hvis du ikke har styr på dine udgifter, kan du risikere, at uforudsete regninger eller udgifter giver dig store økonomiske problemer. Dette kan du undgå ved at lave et budget, som giver dig ro samt et økonomisk overblik.

Når du skal lægge budgettet, laver du først et overblik over din udgifter samt dine indtægter. Man skal starte budgettet den måned, man er i eller den kommende. Budgettet lægger du for minimum 1 år frem. På den måde er du sikker på, at alle dine kvartalsvise eller årlige udgifter også kommer med.

Man skal huske, at både indtægter og udgifter kan variere måned for måned. Man skal nemlig også tage højde for feriepenge, julegaver eller ferier. Disse ting skal også medregnes i budgettet. Selvfølgelig har man altid mulighed for at optage lån hos Laanekassen.dk.

Dine indtægter
Det første du skal gøre, er at skabe et overblik over, hvilke indtægter du har. Indtægter er alle de penge, som kommer ind på din konto hver måned. Dette er alle indtægter, som f.eks. løn, boligsikring, børnepenge, eller SU. Også penge som restskat, eller feriepenge skal medregnes som værende en indtægt.

Det første du skal gøre, er at tjekke din bankkonto. Du skal også holde øje med, hvornår pengene går ind. For både restskat og feriepenge går ind en gang årligt, og skal også tages højde for. Hvis din løn varierer, skal du regne gennemsnittet af din løn ud. Dette tal skriver du så ned, og bruger i din senere udregning.

Hvis du endnu ikke, er begyndt på uddannelse. Kan du bruge denne øvelse til, at hjælpe dig med, at vælge din retning. For hvis du synes budgettet, er spændende kan du med fordel besøge Ibc.dk. De har nemlig uddannelser, med fokus på økonomi.

Dine udgifter
Når du skal regne, dine udgifter ud, skal du tage højde for både fast og variable. Din udgifter viser, hvor mange penge du betaler hver måned. Under dine faste udgifter, ligger de poster som skal betales hver måned. Din faste udgifter kan godt variere, da nogle udgifter betales på kvartals- eller årsbasis. Derfor er det godt en god ide, at man lægger penge til side hver måned. På den måde får man ikke ubehagelige, overraskelser når disse udgifter kommer.

Inde på din kontooversigt, kan du se dine udgifter. Her kan du gå 12 måneder tilbage, og på den måde se, hvilke udgifter du har haft hvornår. Du kan regne gennemsnittet af disse ud således, at der altid er penge til af få dem betalt.

Derudover kommer der også, dine variable udgifter. Dette er f.eks. dine udgifter til mad, tøj, og rengøringsartikler. Disse skal også medregnes, i dit kommende budget.

Husk opsparinger

Det er meget normalt, at man oplever uforudsete udgifter. Dette kan f.eks. være til bilen, som skal på værksted. Eller vaskemaskinen som står af. Derfor er det en god ide, at man indlægger en opsparing, som en post i ens budget.

Surf sikkert på nettet med din MacBook

I lang tid har der været snak om hvorvidt det er nødvendigt med et antivirus program på Mac eller ej. Overordnet set kan man sige, at så længe du tænker dig om med, hvad du downloader af programmer og filer, så er der ikke det store at bekymre sig om.

Macs styresystem er fortsat ret kompliceret at hacke. Derudover er størstedelen af computere verden over baseret på Windows, som også er mindre kompliceret at hacke. Når der både er flere Windows styrede computere og de tilmed er nemmere at hacke, så er det klart, at de er langt mere udsat end Mac brugere er. Derfor er chancen for at blive hacket på din Mac langt mindre.

Selvom chancen er mindre for at blive hacket, så er den stadigvæk eksisterende i en lille grad. Det betyder, at hvis du vil være 100% sikker på at kunne færdes på internettet uden at blive hacket, så skal du investere i et antivirus program. Dog vil det for den almindelige Mac-bruger være unødvendigt. Har du derimod en virksomhed, hvor I alle bruger Mac, så kan det være en god idé med et antivirus program.

Betal ikke overpris for din bærbar

Står du og skal til at have ny computer? Så er det med at finde ud af, hvilken computer du skal investere i. Set i lyset af ovenstående kan dette være et argument for at vælge en MacBook. Det kommer dog altid an på, hvad du har af ønsker og krav til din nye computer. Hvad skal den kunne og hvordan skal den se ud. Uanset hvilken computer du gerne vil have, så er det dumt at betale for meget. Derfor er det en god idé at undersøge priserne forskellige steder. Du kan bruge PriceRunner til at sammenligne priser fra mange forskellige butikker uanset hvilken computer, du gerne vil købe. Du kan se mere lige her.

Gode råd til sikkerheden når du skal tegne en kassekredit

Går du og overvejer at tegne en kassekredit, men er usikker på, hvordan det fungerer? Så kan du roligt læse videre. Her får du gode råd og informationer om, hvordan du tegner en sikker kassekredit på nettet.

En fleksibel lånemulighed

En kassekredit er en type lån, hvor man har mulighed for at hæve et variabelt beløb. Omkostninger ved kreditten bestemmes af, hvor mange penge du har hevet. En kassekredit kan bruges til alle kortsigtede lånebehov. Det er en nem løsning til dig, der pludselig skulle stå overfor et akut lånebehov.

Behovet for en kassekredit er individuelt, og beløbet kan derfor variere. Renterne på kreditten betales løbende. Du kan når som helst afdrage din kassekredit, men hvis du derimod blot ønsker små, månedlige rater for at kunne styre dine omkostninger, kan du nøjes med at afbetale renter.

Det er en forholdsvis ny ting at tegne en kassekredit hos en online låneudbyder, men ikke desto mindre er det en ny og smart måde at optage et lån på. Ansøger du om en kassekredit, vil du allerede få pengene ind på din konto indenfor få timer. Det kan netop lade sig gøre, fordi hele processen foregår online. Hvis du er interesseret i at høre mere om kassekredit, så kan du læse mere her.

Sikkerheden bag det

Når du tegner en kassekredit online, vil du typisk ved ansøgningen blive tildelt en personlig profil. På den måde bliver dine personline oplysninger indsamlet, når du ansøger om et lån. Det er derfor ret normalt at bekymre sig en smule over, om ens private oplysninger er i sikkerhed, nu hvor det hele foregår på nettet.

Men bare rolig. Alle låneudbydere på nettet tager online sikkerhed og beskyttelse af persondata alvorligt. De prøver til enhver tid at følge den gældende lovgivning og behandler alle oplysninger på en ansvarlig måde for at beskytte deres kunder og deres privatliv. Låneudbyderne arbejder ekstra hårdt for, at deres kunder får en god oplevelse, da det skal være behageligt og brugervenligt at tegne en kassekredit på nettet.

Tænk dig om først

Men selvom det er nemt og sikkert at tegne en kassekredit på nettet, betyder det derimod ikke, at du bare skal kaste dig hovedkulds ud i det. Det er vigtigt, at du faktisk har økonomien til at optage det ønskede lån. Prisen på en kassekredit afhænger typisk også af, hvordan du betaler dine penge tilbage.

Det er derfor vigtigt, at du er realistisk og overvejer nøje, hvad du skal bruge pengene til. På den måde låner du nemlig ikke flere penge, end du har brug for. Det er desuden en smart idé, at du tilbagebetaler kassekreditten så snart, du har muligheden for det.

Det kan selvfølgelig godt ske, at du havner i en situation, hvor du er nødt til at låne penge som en udvej. Det kunne være en uforudset udgift eller et tidsbegrænset tilbud. De fleste låneudbydere behøver heldigvis ikke at se dokumentation, så du behøver ikke at forklare dig om dit eksakte lånebehov.

Få mere ud af dit internet

Hvorfor ikke sørge for, at du er fuldt opdateret på, hvordan du får mest ud af dit internet? Uanset om man er glad for den digitale udvikling eller ej, så er det noget, man ikke kan komme udenom. Heldigvis giver det en lang række fordele, hvis man kender lidt til det.

 

For det er helt rigtigt, at internettet giver nogle muligheder, man før i tiden ikke engang ville tænke på at drømme om. Man kan stort set alt, hvad man kan forestille sig, og det går både hurtigt og nemt. Hvis man altså har en god forbindelse.

 

Er du en af dem, som gerne vil optimeres på netop det område, skal du måske have kigget på, hvordan du finder det rigtige internet. Du kan finde internet priser og sammenligne, hvor du får mest og bedst for pengene.

 

Social opdatering

Internettet giver dig mulighed for at være et langt mere socialt menneske – ligesom det helt afgjort også giver muligheden for det modsatte. I nogles øjne kan det måske virke lidt asocialt, at man hele tiden sidder med mobilen fremme og aldrig er opmærksom på, hvor man rent faktisk er. Der er også noget om snakken, og her er det mere et spørgsmål om at finde de rette tidspunkter.

 

Er man ikke sammen med nogle, er mobilen nemlig de flestes måde at være social på. Man kan hurtigt komme til at chatte med venner, ringe til mor eller mormor for at høre, hvordan det går, og man kan skrive i grupper eller tjekke opslag fra venner, så man følger med.

Alt bliver nemmere

Det er måske lidt en generalisering, at alt bare bliver nemmere med internettet, men faktisk er det ikke helt forkert. Det gælder selvfølgelig først, når man har knækket koden og fundet ud af, hvordan man bruger og udnytter tingene bedst muligt. Derefter vil man dog nok også få en del øjenåbnere, som virkelig kan gøre nogle ting mindre besværlige.

 

Det kunne eksempelvis handle om, at man skal have handlet ind, men man har simpelthen ikke tid og overskud i den travle hverdag. Her bliver det hurtigt at danne sig et overblik på nettet og måske også bestille og få leveret varerne.

 

Det kunne også være, at man har brug for viden på bestemte områder, hvor det bare er hurtigt at spørge internettet. Man kan hurtigt lære at navigere i gode og dårlige informationer.

Virksomheder handler i højere grad online

Det er ingen hemmelighed at forbrugerne har taget e-handel til sig. Både omsætning og antallet af transaktioner stiger år for år, men hvordan ser det egentligt ud for de danske virksomheder? Tidligere sendte mange virksomheder deres ordrer til andre virksomheder over telefon, fax eller måske e-mail og selvom det er digital betød det stadig at en sælger manuelt skulle modtage ordren og behandle den.

Det er en tidskrævende opgave, både for køberen der skal afvente en ordregodkendelse og måske også den endelige pris og sælgeren der skal behandle ordren. Derfor indfører flere og flere virksomheder såkaldte b2b webshops hvor deres kunder kan oprette sig og lægge ordrer.

Gaver til medarbejdere og leverandører

Et eksempel på dette er virksomheden Koala Reklame der i mange år har solgt firmajulegaver og påskegaver til virksomheder rundt i Danmark. Tidligere bestod bestillingsprocessen i at udsende kataloger og ringe rundt for at modtage ordrer.

I dag er hele processen automatiseret, så hvis man f.eks. ind på påskegaver.dk kan HR-medarbejderen selv sidde og udvælge de gaver de ønsker og trykke på bestil, hvorefter ordren bliver leveret og regningen sendt.

Koala Reklame ønskede at vækste, men var ikke sikker på at det kunne betale sig at ansætte flere medarbejdere til at stå for salg. Derfor valgte de i stedet at digitalisere virksomheden hvorfor en stor del af det opsøgende salg nu er helt forsvundet. Før var det dem der fandt kunderne, nu er det kunderne der finder dem.

 

Virksomhederne bliver mere konkurrencedygtige

Danske virksomheder mærker i stigende grad den internationale konkurrence. Den klassiske salgsafdeling er tung på antallet af timer, som ofte er det punkt hvor de danske virksomheder taber. Derfor kan en digitalisering af salgsafdelingen ofte føre til mindre omkostninger og dermed en øget konkurrenceevne.

Har du styr på sikkerheden, når du er online?

De fleste af os befinder os ofte på nettet. Hvad end det er på Facebook eller shoppingsider. Dog er der visse ting, man skal være opmærksom på. Når man er online, bliver man nemlig hurtigt eksponeret overfor mange trusler. Af denne grund, skal man altid huske sikkerheden. Dette kan gøres på mange måder. En god start er at lave stærke, lange passwords. Samtidig skal man huske at være skeptisk og bare generelt være opmærksom. Vil man eksempelvis låne penge online, skal man ligeledes være opmærksom. Det er godt at forsikre sig om, at den side man befinder sig på, ikke snyder dig.

Lån sikkert på nettet

Når man vil låne på nettet, skal man som sagt finde en god side, der har gode intentioner. På den måde kan man låne med god samvittighed. Kan man undgå lån, rådes man som udgangspunkt til det. Men stort set alle mennesker tager mindst ét lån i deres liv. Find lån på denne side. Når man finder en ordentlig udlåner, er der ingen problemer. Og samtidig heller intet at bekymre sig om. Selvfølgelig er det langt fra alle på nettet, der har dårlige intentioner. Men dem, der har, ødelægger det ofte for mange andre internetbrugere. Og dette er super ærgerligt.

I dag er kviklån meget populært. Både blandt unge og ældre. Derfor er der rigtig mange muligheder for online kviklån. Med dette medfølger dog også mulighederne for at snyde kunder. Derfor er det med at finde en udlåner, man stoler på. Heldigvis bliver der gjort rigtig meget for at stoppe online svindel. Og er man opmærksom, kan man ligeledes selv spotte det. Nogle gange kan man se det på sproget. Eksempelvis når man får en spam mail, der siger man har vundet 5.000 kroner. Læser man det grundigt, ser man utallige dumme, mærkelige stavefejl.

Ældre falder oftere for online svindel

Når det kommer til online svindel, er det ofte ældre mennesker, der bliver ofre. Er man i 70’erne, er man ikke vokset op med computere som unge mennesker i dag. Derfor er der mange ting, man slet ikke er klar over. Eksempelvis online sikkerhed. Når man hører om, at for mange mennesker har for simple passwords, er det ofte ældre mennesker. For de vælger et password, der er nemt at huske. Eksempelvis ”123456789” eller lignende. De tænker slet ikke på, hvor let de gør det for hackers.

Det samme gælder falske mails. Både unge og ældre falder til tider for phishing. Her kan man eksempelvis modtage en mail, hvor der bedes om private oplysninger. Mange mennesker sletter bare disse mails. Men nogle gange er folk en smule naive, og vælger at svare. Før de ved det, er der hævet 10.000 kroner fra deres konto. Dette er naturligvis en meget sørgelig ting – at udnytte folk, der tror det bedste om andre. Men det er desværre den nemmeste måde at gøre det på. Netop derfor skal man altid være opmærksom, befinder man sig på nettet. Tænker man sig om en ekstra gang, kan man undgå mange uheldige situationer.

Driv firma i Estland som Estlandsk E-borger

Som E-borger kan du oprette et estlandsk firma og drive det fra hvor som helst i verden med meget lave omkostninger.

Det er måske gået din næse forbi, men i 2014 startede Estland deres E-residency program. Dette koncept gør det muligt for “alle” i verden at blive online “borgere” i Estland. Jeg kalder det herefter for den direkte oversættelse: E-borger.

Som E-borger kan du oprette og drive firma i Estland. I princippet svarer det til, at du får et estlandsk “NemID”. En digital signatur, som giver adgang til at kunne underskrive offentlige dokumenter til de estlandske myndigheder, aftaler med din bank med mere. Din digitale signatur kan faktisk benyttes til at signere alle former for juridiske dokumenter inden for EU.

Du behøver dog ikke at blive E-borger for at oprette firma i Estland – for alle borgere i EU kan oprette firma i ethvert EU-land, også Estland. Men med E-borgerskabet bliver virksomheden endnu lettere at drive, samtidigt med at det åbner op for nye muligheder for at se verden, da du kan drive dit firma “grænseløst”, dvs. flytte eller rejse ud i verden.

Her er nogle af fordelene:

  • Ingen krav om, at du opholder dig i Estland.
  • Ingen skat på overskud i dit estlandske firma.
  • Lave oprettelsesomkostninger, ca. 300 EUR.
  • Kun 2.500 EUR i startkapital, som blot skal indskydes inden for 1 år.
  • Lave omkostninger for drift; de fleste serviceudbydere i Estland tilbyder månedlige aftaler for mellem 49-99 EUR pr. måned med alt inkl. Dette for “private limited Companies” med én ejer.
  • Meget simpelt system, hvor du kan finde al information på engelsk eller spørge din serviceudbyder.
  • Fantastisk let interface til at drive dit firma; du skal kun uploade og matche dine indtægter og udgifter hver måned, hvilket for de fleste iværksættere vil kunne klares på 5-15 min. om måneden.
  • Du behøver ikke tænke på regler for moms og årsregnskab, ej heller frygte, at der kommer nogle ekstra udgifter for årsregnskab: Det er inkluderet i prisen hos de fleste serviceudbydere. Har du nogle spørgsmål til moms eller skat, vil din serviceudbyder svare hurtigt, og dertil er der masser af engelsk materiale at finde både fra den estlandske regering samt diverse serviceudbydere.

Ting man skal være opmærksom på:

  • Du skal betale skat af din løn og salær efter gældende regler, der hvor du opholder dig eller har tilhørsforhold.
  • Der kan være skattefordele ved at have firma i Estland, men driver du firmaet fra Danmark og sælger varer til danske kunder, så er det som at have en BRANCH i Danmark, og du skal derfor betale MOMS. (Jeg er ikke skatteekspert, men det er min forståelse af reglerne).
  • Det er ikke alle estlandske serviceudbydere, der understøtter salg af fysiske produkter.
  • Nogle estlandske serviceudbydere håndterer kun firmaer med én ejer.
  • Der er begrænsninger for investeringsmulighederne af firmaets kapital.
  • Der er begrænsninger for, hvad der er muligt med kryptovaluta.
  • Godkendelsen af E-borgerskabet tager 2-4 uger, og efterfølgende oprettelse af firma tager kun en dag eller to.
  • E-borgerskabet giver ingen positiv indflydelse for personer udenfor EU, der søger opholdstilladelse i Estland.

 

Sådan bliver du estlandsk E-borger
Jeg vil anbefale dig at finde din serviceadministrator først, da de ofte har et godt system og god vejledning. Jeg bruger selv Leapin.eu, som jeg har været rigtig glad for. Du kan benytte koden WEBINATORS, og du vil få 100 EUR rabat.

Du ansøger online, og jeg kan anbefale, at du forinden tilmelder dig hos LEAPIN.EU

  • Du skal give en kopi/et billede af dit pas.
  • Du skal kort beskrive din motivation for at søge E-borgerskabet.
  • Du skal betale 100 EUR.

Bliver du godkendt, skal du efterfølgende hente dit Smart-ID (NemID) på et af de mange udleveringssteder, der findes rundt omkring i verden. I Danmark er det på den estlandske ambassade, der ligger lige ved siden af Amalienborg, så kan du også hilse på dronningen i samme hug.

 

Opret dit estlandske firma

Har du fået dit E-borgerskab og dit Smart-ID, kan du hurtigt oprette dit estlandske firma.

  • Det koster 190 EUR at ansøge. (uanset om dit firma bliver godkendt eller ej)
  • Du skal beskrive dit firma og dine ydelser.
  • Herefter skal du blot vente nogle dage.

Bank – dit firma skal naturligvis også have en bank. Tidligere skulle man have en estlandsk bank, men reglerne er lavet om pr. 1. januar 2019, og du kan nu vælge bank i hele EU.

Hvem der kunne have interesse i dette setup, kunne være software-iværksættere, der sælger applikationer og online services, virksomheder uden for EU, som vil have foden inden for, freelancere, der ønsker at kunne drive deres virksomhed 100% online uden store bindinger, eller iværksættere som mig selv, der har slået sig ned i et land, der ikke er helt “up to date” med den digitale verden.

Opsummering – Hvad er E-residency?

  • E-Residency er en ny digital nation for globale borgere, der drives af Republikken Estland.
  • Estland er det første land, der tilbyder E-borgerskab, eller E-Residency, som det hedder på engelsk, et offentligt udstedt digitalt ID til rådighed for alle i verden
  • E-Residency tilbyder friheden til nemt at starte og styre en global forretning i et betroet EU-miljø.
  • E-Residency er en tværnational digital identitet, som alle i verden kan søge om at få adgang til – en platform bygget på integration, legitimitet og gennemsigtighed. E-borgere har derefter adgang til EUs erhvervsmiljø og kan bruge offentlige e-tjenester via deres digitale identitet.
  • Den primære årsag til, at e-borgere deltager i dette fællesskab, er, at drive en betroet lokationsuafhængig EU-virksomhed online med alle de værktøjer, der er nødvendige for at drive forretning på globalt plan.
  • 3 år efter start er der mere end 50.000 online borgere i den virtuelle estlandske stat.

 

Fun Facts om E-residency
Blandt kendte personer, der har E-borgerskab i Estland, er blandt andre Bill Gates, Pave Francis og fhv. præsident Obama. Sidst nævnte udtalte, da han lærte om det estlandske program, ”I should have called the Estonians” med hentydning til hans kritiserede IT-struktur bag Obamacare.

Estland er ikke mere det eneste land der tilbyder E-borgerskab, fordi i 2018 skulle det næste land med E-borgerskab blive, Azerbaijan! Jeg har planer om at undersøge deres program i 2019.

 

Om forfatteren
Søren Jensen, jeg arbejder som online marketing-konsulent for RedWeb.dk. Jeg har de sidste 4 år haft firma i Thailand og driver til dagligt siderne websitesupport.dk og webinators.dk. Sidste år søgte jeg efter en bro mellem det thailandske firma og det europæiske marked og faldt heldigvis over den estlandske løsning.

Jeg blev E-borger og fik herefter mit estlandske firma. Det var både let at oprette og har til dato været både den letteste og billigste måde at drive firma på, som jeg nogensinde har prøvet. Jeg har tidligere haft firma i Danmark, offshore-firma, og oplevelsen med at have firma i Thailand kunne jeg skrive mange blogindlæg om.

Jeg kan varmt anbefale Leapin.eu, som har været meget servicemindede hele vejen igennem. Hvis du tilmelder dig deres tjeneste og benytter koden WEBINATORS, vil du få 100 EUR rabat.

Dansk virksomhed idømt rekordstor bøde for spam

Dansk virksomhed har fået den hidtil største bøde for at sende spam.

Alle, der har en mailadresse kender til spam – de uopfordrede mails man får, og som man på ingen måder har takket ja til. En ny afgørelse fra Københavns Byret viser, at spam kan være særdeles dyr for danske virksomheder at udsende. Institut For Personaleudvikling ApS er blevet idømt en rekordstor bøde på 800.000 kroner for at udsende flere end 38.500 spammails.

For at fastsætte bødens størrelse har retten taget udgangspunkt i en straf på 100 kroner per udsendt mail eller sms. Den er dog blevet nedjusteret til de 800.000 kroner.

Læs også: Minister vil gøre sundhedskortet digitalt

Institut For Personaleudvikling ApS gik konkurs i 2017, og mødte ikke op i retten.

Ifølge Forbrugerombudsmanden er afgørelsen en vigtig sejr i kampen mod spam.

– Spam er noget af det, vi modtager rigtigt mange klager over, og dermed noget, som folk føler sig meget generet af. Forbuddet mod spam er fastsat for at beskytte vores privatliv. Der er derfor vigtigt, at retten har fastslået, at virksomheder risikerer store bøder ved at sende spam, siger Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

Få styr på de mest grundlæggende ting til din virksomhed

Hvis du ejer en virksomhed, eller du måske står overfor at skulle opstarte en ny virksomhed, er der masser af ting, du skal forholde dig til. Dette kan for mange være en uoverskuelige proces, fordi der er så mange forskellige ting, som er vigtige at have styr på i opstartsfasen. De fleste ting er du nok allerede klar over, men der er også ting, som kan være nemme at overse, eller som du måske slet ikke var klar over. Derfor handler derfor om at tage imod al den hjælp, du kan få, så du har mere tid og overskud til at fokusere på andre ting, og derved ikke overser vigtige ting til din virksomhed. Hvis du er ved at starte din egen virksomhed, eller hvis du blot har brug for nogle gode råd, så læs med!

 

Husk alle småtingene

I opstartsfasen er der mange store ting, som du skal have styr på, og derfor er det nemt at overse andre småting, som også er ligeså vigtige. Du skal formentlig både have kopipapir, blækpatroner, notesblokke, ringbind, viskelæder og meget andet, og det er disse ting, som kan virke uoverskuelige. Det er her, at Redoffice kommer ind i billedet. De er den største danskejede kontorforsyning, og har eksisteret i branchen i mere end 115 år. De leverer i dag varer til mere end 10.000 virksomheder fra deres centrallager, som er beliggende i Esbjerg, og de har stor fokus på kunden samt alle dine og din virksomheds individuelle behov. Deres mission er at skabe en tæt relation til dig som kunde gennem deres specialiserede medarbejdere. De vil derfor ikke blot være din leverandør men også din samarbejdspartner. Derfor er altså helt centralt at overveje at samarbejde med dem eller andre lignende virksomheder, da de nemt og enkelt kan levere alle de produkter, du og din virksomhed står og har brug for, så du på den måde får et bedre overblik over alting.