Der er rigtig mange faldgruber, når man har et website.  Her er en håndfuld af dem, du skal undgå.

Du er selvfølgelig den største ekspert på det du tilbyder, eller de produkter du sælger. Du kan derfor uden de store problemer beskrive det i detaljer på dit website, men det er langtfra sikkert det har den ønskede effekt. Der er nemlig nogle hyppige faldgrupper, du bør gøre dit bedste for at undgå:

1. Du skriver for langt og kompliceret
Du ved en masse. Det vil du selvfølgelig gerne kommunikere ud til dem, der besøger dit website. Det kan være fristende at skrive den ene side efter den anden, men det bør du passe på med. Tænk over, hvem den typiske besøgende på dit website er og skriv med udgangspunkt i ham/hende. Skriv så din målgruppe kan forstå det. Ikke for langt og kompliceret, så giver de besøgende op og lader sig friste af Facebook og Netflix.

2. Du skriver for kort og indforstået 
Med al din viden er der også en risiko for, at teksten på dit website bliver for kort og indforstået. Du tænker måske ikke over, at det ikke er alle, der har samme viden som dig. Igen bør du sætte dig i målgruppens sted: hvad ved de i forvejen? Hvad ved de ikke, som du derfor skal være opmærksom på at forklare i et let sprog?

3. Du har foks på dig 
Rigtig mange websites bruger meget plads på at fortælle om sig selv; virksomhedens historie, de gode produkter, der er længder bedre end konkurrenterne osv. Sørg for at have mere fokus på dine besøgende: hvilken konkret forskel kan dine produkter og tjenester gøre i deres hverdag? Hvordan kan de mærke, at dit produkt X adskiller sig fra konkurrentens produkt Y?

4. Du glemmer mobilen
Webdesign og redigering foregår fra en computer med en stor skærm, men store dele af dine besøgende ser formentlig dit site fra en mobilskærm. Husk derfor at tjek, hvordan det du laver ser ud fra mobilen: er teksten for stor eller lille? Er der elementer, der opfører sig på en anden måde på den mindre skærm?

5. Du tror, du kender dine besøgendes adfærd 
At færdes på et website er ikke det samme som at gå på en sti. Du kan derfor ikke være sikker på, at dine besøgende rent faktisk ser og klikker på det, du gerne vil have dem til. Der kan være noget helt utilsigtet, der stjæler deres opmærksomhed. Med et heatmap får du et tydeligt indblik i brugernes adfærd og kan tilpasse dit indhold og design efter det