Driver du din egen webshop, eller går du med drømmen herom, er et brugervenligt og funktionelt CMS (content management system) ofte essentielt for at opnå succes. Canadiske Shopify, der i dag anvendes af over en million virksomheder, er målrettet forretninger der sælger varer på nettet. 

Uanset om du er en erfaren bruger af Shopify, eller endnu ikke er begyndt, er et par gode fifs altid brugbare. Tilhører du den sidste kategori, og har du endnu ikke kastet dig ud i dit internet eventyr, kan du med fordele læse disse 3 steps til dig der vil starte din egen webshop

Læser du videre, giver vi dig her 3 brugbare og værdifulde tips, som du kan bruge på din egen Shopify hjemmeside.

1. Skriv content med søgemaskinerne for øje 

Med millioner af søgninger på Google og andre søgemaskiner hver eneste dag, er din tilstedeværelse her alfa omega. For at opnå en høj placering i søgeresultaterne, skal du blandt andet skrive godt og relevant indhold til dit website.

Foruden at benytte essentielle søgeord i dine tekster og overskrifter, skal du også sørge for at følgende er optimeret: 

  • Sidetitel 
  • Meta beskrivelse 
  • H-tags og alt tags
  • Komprimere billeder

Herunder ses et eksempel på en SEO-optimeret tekst i Shopify. I dette tilfælde er teksten placeret under de produkter, der forhandles på siden. Webshoppen her forhandler møbler og interiørprodukter, herunder vitrineskabe, som det ses nedenfor.  

Shopify
Kilde: https://www.livingoodies.dk/collections/vitrineskab 

2. Opret et referral program 

Mange forbrugere har i dag tendens til at stole mere på mennesker i deres omgangskreds end på reklamer. Derfor kan det være en fordel for dig, at lave et såkaldt referral program. 

Via online henvisninger, kan eksisterende kunder, anbefale din webshop og dine produkter til andre, og derved optjene eksempelvis loyalitetspoint eller specialrabatter, der kan bruges din shop. Dette kan være en effektiv måde, at få nye kunder på, og øge mængden af loyale kunder.

I Shopify er det er en god håndfuld apps, der kan hjælpe dig med at oprette et sådant program. De fleste er ganske nemme at anvende, når du har downloaded en af dem fra Shopify’s app store. I nedenstående eksempel kan du se, hvor du finder app’en Referrals & Abandoned Cart, der er udviklet af Retainful. 

Referrals shopify

3. Split teste priser

I Shopify kan du nemt split teste priser på dine produkter. Dette kan hjælpe dig med at prissætte korrekt, ved at undersøge om kunderne er villige til, at betale den pris du forlanger eller ej. “Forkerte” priser kan blandt andet skræmme potentielle kunder væk, skade din brandværdi og potentielt dræbe forretningen. Når du skal split teste, må du ikke gøre det på alle produkter på samme tid. Læg derfor en plan hvor hvornår og hvilke produkter du vil split teste på i en give periode. 

I Shopifys app store kan du downloade Qbot. Denne app kan hjælpe dig, med at split teste priser på webshoppen – og det er ganske gratis.  

Bonus tip: Få styr på det juridiske 

De juridiske aspekter i håndtering af persondata på internettet fylder mere og mere, både i henhold til lovgivning, men også fra forbrugernes synspunkt. I dag er mange opmærksomme på hjemmesiders cookie- og privatlivspolitik. Hvis ikke du har en tydelig politik, der er nem at finde, risikerer du at miste kunder, fordi din troværdighed falder.

I Shopify er det heldigvis nemt at oprette. Der er sågar en hel sektion dedikeret til dette. Den finder du nemt under settings -> legal, som du kan se på billedet nedenunder. 

Legal - Focus plus
Kilde: https://projectkin.com/da/ 

Redaktionen her på IT-borger.dk håber, at disse tips og tricks kan hjælper dig til at skabe en hjemmeside, der både er mere brugervenlig og kan genere mere salg.