Langt de fleste virksomheder har i dag en hjemmeside. Særligt for webshops, er det essentielt med et brugervenligt site, så potentielle kunder nemt at finde det de søger. Har du ikke fokus på at skabe en god brugeroplelvelse, kan det i værste fald koste dig et salg eller et lead, og dermed penge i kassen.

I langt de fleste CMS’er (content management system) som eksempelvis WordPress eller Shopify, er det relativt enkelt at foretage ændringer på hjemmesiden. Hvis du er forholdsvis uerfaren i netop dit CMS, kan Google altid vær behjælpelig. 

Selv mindre ændringer eller implementering af forskellige funktioner, kan være forskellen på om kunden køber hos dig eller vælger konkurrenten. Vi giver dig her 3 små og nemme ændringer til din hjemmeside, som helt sikkert vil gavne brugeroplevelsen. 

Lav filtre

Har du en webshop med mange produktkategorier, er det en god ide at implementere en filterfunktion. Denne kan nemt indsnævre mængden af produkter der vises ud fra forskellige søgekriterier. Som nedenstående eksempel viser, kan man blandt andet filtrere de forskellige vine i forhold til størrelse, farve og mærke. En sådan funktion, gør at brugeren nemt kan få et overblik over de produkter, som passer til den specifikke brugers krav og præferencer. 

Kilde: https://luxivo.dk/

Opret en søgefunktion

Særligt på større webshops, er en søgefunktion alfa omega. Det kan spare brugeren tid og lade denne hurtigt finde et bestemt produkt, i stedet for at skulle bladre igennem 5-6 produktsider, for at finde lige netop det produkt, der søges efter. De fleste vælger, at placere søgefunktionen i toppen af hjemmesiden, og gøre den stor, således at den nemt kan findes. Det er også vigtigt, at den kan tilgås fra alle dine URL’er, og ikke kun forsiden, som tilfældet er på billedet her. 

Kilde: https://philipsonwine.com/

Skriv kontaktinfo og lav links til SoMe

I dag anvender mange sociale medier, navnligt Facebook, til at komme i kontakt med virksomheder. Det er derfor en god ide, at implementere et ikon, der nemt kan lede brugeren over på dine sociale medier. Ligeledes skal det være nemt for brugerne at komme i kontakt med din virksomhed. Sørg derfor altid for, at have de gængse kontaktinformationer i hjemmesidens footer. De fleste skriver både telefonnummer, email og den fysiske adresse, som det ses i nedenstående eksempel. 

Kilde: https://udflytningsservice.dk/

Det kan også være en god ide, at implementere en chatfunktion på siden, som det ses på ovenstående billede. Denne kan give brugeren et hurtigt svar, på de mest gængse spørgsmål, så vedkommende slipper for at skulle vente på et svar fra en mail eller en Facebook besked. 

Vi håber, at du med disse 3 enkle tips, kan gøre dit site mere brugervenligt, og forhåbentlig øge din indtjening. 

God arbejdslyst!