Det er ingen hemmelighed at forbrugerne har taget e-handel til sig. Både omsætning og antallet af transaktioner stiger år for år, men hvordan ser det egentligt ud for de danske virksomheder? Tidligere sendte mange virksomheder deres ordrer til andre virksomheder over telefon, fax eller måske e-mail og selvom det er digital betød det stadig at en sælger manuelt skulle modtage ordren og behandle den.

Det er en tidskrævende opgave, både for køberen der skal afvente en ordregodkendelse og måske også den endelige pris og sælgeren der skal behandle ordren. Derfor indfører flere og flere virksomheder såkaldte b2b webshops hvor deres kunder kan oprette sig og lægge ordrer.

Gaver til medarbejdere og leverandører

Et eksempel på dette er virksomheden Koala Reklame der i mange år har solgt firmajulegaver og påskegaver til virksomheder rundt i Danmark. Tidligere bestod bestillingsprocessen i at udsende kataloger og ringe rundt for at modtage ordrer.

I dag er hele processen automatiseret, så hvis man f.eks. ind på påskegaver.dk kan HR-medarbejderen selv sidde og udvælge de gaver de ønsker og trykke på bestil, hvorefter ordren bliver leveret og regningen sendt.

Koala Reklame ønskede at vækste, men var ikke sikker på at det kunne betale sig at ansætte flere medarbejdere til at stå for salg. Derfor valgte de i stedet at digitalisere virksomheden hvorfor en stor del af det opsøgende salg nu er helt forsvundet. Før var det dem der fandt kunderne, nu er det kunderne der finder dem.

Virksomhederne bliver mere konkurrencedygtige

Danske virksomheder mærker i stigende grad den internationale konkurrence. Den klassiske salgsafdeling er tung på antallet af timer, som ofte er det punkt hvor de danske virksomheder taber. Derfor kan en digitalisering af salgsafdelingen ofte føre til mindre omkostninger og dermed en øget konkurrenceevne.