Hvert sekund foretages der mere end 63.000 søgninger på Google. På et splitsekund skal du som bruger præsenteres for en række søgeresultater, der på bedste vis matcher din søge intention.
Google og de andre søgemaskiner opdaterer løbende sine algoritmer for at sikre de bedste og mest præcise søgeresultater for brugerne. Det er i en kombination af algoritmens sammensætning og flere hundrede ‘ranking signals’ at brugerne præsenteres for de forskellige resultater.
Opdateringer i ‘ranking signals’ og algoritmen kan have betydning for, hvor netop din virksomhed rangerer på specifikke keywords. Derfor er det afgørende, at din virksomhed løbende holder sig opdateret omkring disse, for at undgå potentielle straffe.
Hvor ofte opdaterer Google sin algoritme?
Indholdsfortegnelse
Det korte svar er: Flere gange dagligt. Langt størstedelen af disse algoritme opdateringer er dog ikke nogen du som bruger nødvendigvis opdager. Det kan være små justeringer og udbedringer af mindre ‘glitches’. Typisk er der årligt 3-4 større opdateringer, der influerer resultaterne.
Den seneste opdatering kom i maj 2020 og gik under navnet “May 2020 Core Update”. Efter denne opdatering oplevede virksomheder, der bevæger sig inden for YMYL-kategorien (Your Money or Your Life), at deres organiske trafik enten faldt eller steg markant.
YMYL-kategori? Hvad betyder det?
Your Money or Your Life, forkortet YMYL, er en betegnelse for en kategori af sider på internettet, der kan påvirke personers helbred, finansielle stabilitet, fremtidige lykke eller sikkerhed. Derfor er en hel del virksomheder omfattet af dette aspekt og dermed denne opdatering fra maj.
Undgå potentielle straffe ved kommende algortime opdateringer
Google og de andre søgemaskiner har det som én af deres vigtigste opgaver at præsentere brugerne for så præcise og korrekte data som muligt. Derfor vægter content med en stor grad autoritet og troværdighed højt. Dette er også kendt som E-A-T content.
E-A-T står for expertise, authoritativeness og trustworthiness. Det er vigtigt at din virksomhed har fokus på disse elementer, hvis den sælger produkter eller ydelser, der er relateret til YMYL.
Sørg for at jeres content på siden er troværdigt, utvetydigt og er bakket op af autoritative kilder. Du kan med fordel gå dit content i sømmene og sikre, at dette er overholdt såfremt i omtaler økonomiske forhold, lovgivning eller information om sundhed.
Lad os tage et konkret eksempel. En forhandler af IP-kameraer og alarmsystemer, der på sin hjemmeside skriver om svar på ofte stillede spørgsmål angående IP-kamera, bør tydeligt linke til eller markere med en kildehenvisning, såfremt de vejleder kunden til selv at undersøge deres egen IP-adresse. Det samme er gældende, hvis de specifikt omtaler en brandalarms beviselige præventive effekt.
Hvad bør du vide omkring fremtidige opdateringer
Google har i årenes løb modtaget en del kritik for ikke på forhånd at informere om store ændringer i algoritmen, i forbindelse med nye opdateringer. Denne kritik har de taget til sig. Derfor har du også allerede nu mulighed for at indstille dig på, én af de nye ranking faktorer, der kommer til at spille en stor rolle i 2021.
Core Web Vitals – Googles nye store opdatering i 2021
Core Web Vitals opdateringen vil blive implementeret på Google i løbet af 2021. Google har allerede forklaret at det blandt andet bliver disse tre elementer, der kommer til at spille en central rolle i den nye opdatering:
- Loading Experience (LCP)
- Måling af formodet hastighed på sitet.
- Interaktivitet (FID)
- Hvordan interagerer brugerne med sitet.
- Visual Stability (CLS)
- Hvor stabilt er sidens layout.
Du kan læse mere om alle metrics her.
Der er endnu et par måneder inden at disse nye opdateringer er implementeret. Derfor har din virksomhed stadig mulighed for at undersøge jeres nuværende performance og rette op på eventuelle mangler.