I et forsøg på at snyde sig til personlige oplysninger udgiver svindlere sig ofte for at være fra Nets, Coop eller Apple.

I løbet af 2018 fik Forbrugerrådet Tænk flere end 5.123 henvendelser om digitale henvendelser, der var svindel. I 22 procent af tilfældene udgav svindlerne sig for at være fra Nets, Coop eller Apple. Desværre bliver svindlerne bedre og bedre. Det stiller højere krav til forbrugerne, mener Anette Høyrup, der er seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk.

– Der er desværre ingen tvivl om, at svindlerne bliver dygtigere. Tidligere kunne mange phishingmails identificeres fx via åbenlyse stavefejl og fejl i firmanavne eller logoer, men vi ser nu eksempler, hvor man som forbruger skal være virkelig påpasselig og have blik for detaljerne for at kunne se, at der er tale om svindel, siger hun.

Bredbånd.dk har lavet en stor guide til de bedste sikkerhedspakker. Læs mere her

Ifølge forbrugerorganisationen har flere været udsat for såkaldt “sextortion”, hvor bagmanden forsøger at afpresse penge ved at hævde at være i besiddelse af en video af ofret, der ser internetporno. Hvis sådan en mail lander i indbakken, skal man gøre to ting, mener Anette Høyrup: lade være med at betale og politianmelde afpresningen.