Annonce

Vi skriver 2019. Stigningen af stress -og depressionsramte er stigende. Der er intet endegyldigt svar på, hvorfor denne samfundstendens raser netop nu, men arbejdsmoralen er et godt bud. Den er nemlig højere end nogensinde. Det forventes, af os, at vi arbejder flere timer om ugen, og at vi er længere tid på arbejdsmarkedet end før. Det giver godt til samfundet, men flere bukker under for stressrelaterede sygdomme, da den mentale sundhed på kontoret glemmes. Hvis du tager disse 3 gode råd til dig, om sundhed på kontoret, så er du med til at forebygge disse sygdomme hos dine medarbejdere.

1.      De rette sociale rammer

Mobning findes ikke kun blandt børn og unge. De findes i høj grad på voksne arbejdspladser, hvilket kun er et tegn på, at medarbejderne ikke kender hinanden indbyrdes. Vi mobber andre fordi vi er uvidende, så derfor skal medarbejderne socialisere med hinanden. Det kunne være at der skulle være fælles frokost, firmafester og/eller en teambuilding weekend, hvor medarbejderne kan komme hinanden mere ved. Det vil gøre, at stemningen på kontoret lettes, og arbejdet dermed kan blive mere motiverende, medarbejderne i mellem.

2.      Det rette udstyr

Fysisk sundhed fører til mental sundhed, så udstyret på kontoret er ligeså vigtigt. Derfor kan det være en fordel med hæve sænke borde, som kan forhindre dine medarbejdere i, at få rygskader, når de sidder i den samme position hele dagen. Hæve sænke borde giver medarbejderne mulighed for at variere deres holdning. De kan sidde ned og de kan stå op. Når man skifter mellem positioner, aktiveres kroppen også, hvilket giver mere ilt, og dermed energi til hjernen. Derigennem vil dine medarbejdere opnå en højere ydeevne. I samme ombæring er de rette kontorstole, computere og så videre alfa og omega for medarbejderens sundhed.

3.      De retter kurser

Det er langt fra alle dine medarbejdere, som er opmærksomme på deres egen sundhed på kontoret. Dette kan også være en faktor til, at flere rammes af stressrelaterede sygdomme, da de ikke kender de faresignaler, som kan udspille sig. Derfor er det vigtigt at ”uddanne” medarbejderne i stressrelaterede sygdomme. Der udbydes kurser som underviser medarbejderne i, hvordan man håndterer arbejdspres og opgavehåndtering på arbejdet. Ved at medarbejderne kan mærke dit engagement i dem og deres sundhed, vil de gå gladere på arbejdet og have en øget lyst til at yde. På denne måde er du med til at forebygge, at dine medarbejdere bliver sygemeldte, hvilket kan koste dig mange penge, alt efter overenskomsten på arbejdspladsen.