Rigtig mange danske arbejdstagere har en privat pensionsopsparing hos et pensionsselskab, der skal supplere deres folkepension, når de en dag vælger at forlade det danske arbejdsmarked til fordel for en pensionisttilværelse. Desværre er der tale om en branche, der kan være meget svær at gennemskue, uanset hvor meget man selv som privatperson sætter sig ind i pensionsordningerne.

Derfor er det nødvendigt at få uvildig og professionel hjælp i forbindelse med sin pensionsordning. Det gælder både, når man har truffet et aktivt valg om at betale til en pensionsordning, men det gælder også i forhold til at forstå, hvad det egentlig er, man betaler til.

Mange danskere betaler nemlig penge ind på deres pensionsopsparing hver eneste måned, men samtidig er det de færreste, der er 100 % klar over, hvor mange penge de vil have stående på deres pensionsopsparing, når de vælger at gå på pension. Der er nemlig tale om en meget ugennemskuelig branche, som kan være svær at forstå. Her har skjulte gebyrer og høje omkostninger ofte overtaget dagsordenen, og det kan dermed blive svært at gennemskue de forskellige ordninger og beløb.

Her i denne artikel kigger vi blandt andet nærmere på, hvordan du som arbejdstager med en privat pensionsopsparing kan få uvildig pensionsrådgivning og en gennemgang af dine pensionsforhold. Derudover undersøger vi også, hvor galt det egentlig står til i pensionsbranchen, når det kommer til manglende transparens over for kunderne.

Få uvildig pensionsrådgivning hos APC Forsikringsmæglere

APC Forsikringsmæglere er landets største pensionsmægler, og de har til formål at hjælpe deres kunder med at tilbyde 100 % uvildig rådgivning. Det betyder, at virksomheden ikke har nogen økonomisk interesse i at anbefale deres kunder forskellige pensionsordninger eller pensionsselskaber. De har alene kundernes interesse i fokus, og således hjælper de deres kunder med at sikre, at de får mest muligt ud af deres pensionsordning.

Foruden den uvildige rådgivning tilbyder APC Forsikringsmæglere også:

  • Overvågning af din pension
  • Sammenligning af de forskellige løsninger på markedet
  • Frit valg mellem alle de relevante pensionsselskaber
  • Besparelser i form af skjulte gebyrer og høje omkostninger

Peter Lindblad er stifter af APC Forsikringsmæglere. Han startede i 2007 virksomheden med det formål at hjælpe danskerne ud af pensionsjunglen, der havde et ry for at være ugennemsigtigt. Inden oprettelsen af sin virksomhed havde han en stilling som salgsdirektør i SEB Pension, og han må derfor siges at kende branchen ind og ud. I dag driver han landets største pensionsmæglervirksomhed og har mere end 13.000 kunder med samlede pensionsmidler på mere end 20 mia. kr.

Den manglende transparens i branchen lever stadig

Finanswatch.dk har skrevet om APC Forsikringsmæglere. Her fremgår det i artiklen, at en række af landets største pensionsselskaber ikke har et ønske om at indgå et samarbejde med APC Forsikringsmæglere, og det mener Peter Lindblad selv er på kant med mæglerloven.

I loven fremgår det, at hvis kunden vælger at have en mægler tilknyttet, så bør det pågældende pensionsselskab nedsætte omkostningerne med den ydelse, som mægleren nu står for at levere. Fordi en række af landets største pensionsselskaber ikke ønsker at have et administrativt samarbejde med APC Forsikringsmæglere, så ender kunderne, som ønsker at have deres opsparing i ét af disse selskaber, i sidste ende med at betale det dobbelte for den samme ydelse, samtidig med at pensionsselskaberne endnu en gang viser, at de ikke har lyst til at være transparente.

Som nævnt er der tale om en række af landets største pensionsselskaber, der ifølge Peter Lindblad altså arbejder på kant med loven, når de ikke vil lade deres kunder få en nedsættelse i den ydelse, som mæglervirksomheden nu leverer til kunden – eksempelvis ydelserne rådgivning og administration.

Man tænker jo netop, at der er en årsag til, at der er en sådan lov – at den er til for at beskytte de mange tusinde danskere, der betaler penge ind på deres pensionsopsparing hver eneste måned mod overpriser og interessekonflikter i rådgivningen. I stedet må vi glæde os over, at der heldigvis også er andre pensionsselskaber, der ikke er bange for fuld transparens omkring omkostningerne som de tager hos kunderne.