Det tekniske aspekt af søgemaskineoptimering af hjemmesider er ofte det mest oversete, når virksomheder investerer i SEO.

Det spiller dog en afgørende rolle for rankings. Derfor forsøger vi i dette indlæg at gøre dig en lille smule klogere på, hvad du skal være opmærksom på her i 2021. 

Hvis du endnu ikke kender til Mobile First-Indexing samt Core Web Vitals og hvilken betydning det har for SEO i 2021, så skal du læse med her.

SEO i 2021: Content, linkbuilding og teknisk SEO

Alt er ved det samme fristes man til at sige. Og så alligevel ikke. Hvad der dog i snart mange år har været en præmis for at opnå succes med sin online tilstedeværelse og synlighed i de organiske søgeresultater er de tre ovennævnte elementer. 

Hvis du ikke er opmærksom på dette, så består SEO (søgemaskineoptimering) primært af tre dele:

  1. Content
  2. Linkbuilding
  3. Teknisk SEO

Alle tre er vigtige. Og de er gensidigt afhængige.

Det er altså ikke nok, alene at have en masse stærke links, hvis dit content ikke matcher søgeintentionen på specifikke keywords, som brugerne søger efter. Og vice versa med de andre dele.

I dette indlæg tager vi dog specifikt udgangspunkt i taksonomi og URL-delen. Men først to udtryk, du måske endnu ikke har hørt om:

Mobile First-Indexing & Core Web Vitals

“Hvad for en fisk” tænker du måske efter at have læst underoverskriften her? Begge to er dog vigtige parametre for at opnå succes med teknisk SEO i 2021. Lad os tage dem én af gangen.

Mobile First-Indexing

Vi kommer til at holde det forholdsvis ’short and need’ i dette afsnit. 

Kort fortalt handler Mobile First-Indexing om, at Google siden 2016 har arbejdet på at skifte, hvordan de indekserer og rangerer content – fra desktop til mobil.

Dette er gjort, da brugerne år for år anvender deres mobil til i højere grad at søge online.

Dermed er der altså en række parametre/ elementer som Google vægter ifbm. Rangeringer på keywords. Det er afgørende at dit website performer for mobil-brugere, da det fremadrettet i højere grad kommer til at afgøre, hvilken placering du har i SERP’en.

Er du mere interesseret i emnet, så anbefaler vi dig, at læse denne dybdegående artikel om emnet.

Her i marts 2021 har Google nu udrullet denne Mobile-First indekseringsform 100% for alle websites verden over.

Du kan bl.a. I din virksomheds Google Search Console aflæse, hvorvidt også dit website er indekseret tilstrækkeligt:

Google Search Console
Illustration af Esug.dk Google Search Console 

Core Web vitals 

Core Web Vitals er blevet kaldt Googles næste store Ranking Factor. Som med så mange andre ting i livet, er meningsdannerne og eksperterne uenige omkring, hvor stor en indflydelse denne algoritme opdatering får for websites organiske performance.

Sikkert er dog, at den bliver udrullet i maj 2021 og at Google allerede for et års tid siden, gjorde opmærksom på, at denne algoritme opdatering ville komme. De har desuden allerede dengang fortalt, hvilke specifikke parametre som ville spille ind på websites performance – og dermed rankings.

Hvad er det så? Kort fortalt er det en algoritme opdatering i Google, der går ind og undersøger:

  • Hvor hurtigt siden loades?
  • Hvor hurtigt kan brugere interagere med siden?
  • Hvor stabil er siden når du interagere med den?

Det handler altså ikke så meget, hvad der står på siden (content), men i højere grad hvor brugervenligt og gnidningsfrit det er for dig som bruger at interagere med denne.

Du kan selv gennemgå og tjekke, hvorvidt dit website trænger til opdatering inden at denne nye ranking faktor udrulles. Dette gøres ligeledes på Search Console.

Google Search Console
Illustration af Offi.dk Google Search Console

Google har gjort den nye Core Web Vitals rapporter tilgængelige i Google Search Console. Her vil man fremover kunne holde øje med, om der er adresser der scorer dårligt på et eller flere af de tre målepunkter. I en dansk Search Console ligger Core Web Vitals nu under “Sideoplevelse” i venstremenuen.

Illustration af Babykasse.dk Google Search Console

I denne nye rapport har Google samlet et overblik over signaler for en hjemmesides sideoplevelse.

Således oplyst om disse to emner kan du passende gå i gang med at få opdateret på disse algoritme opdateringer, så dit website også fremadrettet performer som ønsket i de organiske søgeresultater.