Vi forarges og deler artikler til højre og venstre på sociale medier, men forholder du dig nogensinde kritisk til det der står i de artikler du deler?

De fleste er tilbøjelige til, kun at forholde sig kritisk overfor artikler, som ikke passer med det verdenssyn vi allerede har. Og selv her afviser vi blot artiklen blankt, frem for at undersøge om der er hold i det.

Vi køber på nettet som aldrig før, men forholder du dig kritisk til de hjemmesider du køber fra?

Stol ikke på dine venner

I hvert fald ikke, når det kommer til deling af artikler. Vi er alle farvet af vores holdninger, og sandsynligheden for, at dine venner også bare har delt en artikel, uden først at undersøge rigtigheden af artiklen, er faretruende høj.

Se på afsenderen af artiklen. Er det en hjemmeside du stoler på? Hvad udgiver de ellers? Har de kilder til at understøtte deres påstande? Er deres kilder troværdige? Med den rækkevidde som artikler har pga. internettet og sociale medier, er kildekritik vigtigere end nogensinde før.

Køb ikke i blinde

På samme måde, når vi ser en annonce på Facebook eller andre steder vi færdes. Blot fordi en forretning har en annonce på en side du stoler på, er det ikke ensbetydende med, at annoncøren er troværdig.

Disse annoncører har købt sig til annonceplads, og selvom de fleste sites, som udbyder annoncepladser, har en række retningslinjer, annoncørerne skal holde sig til, kan der stadig sagtens være tale om et utroværdigt firma, produkt eller formål bag, med en annonce som overholder reglerne.

Sammenlign

Brug sammenligningstjenester som f.eks. Trustpilot, MoneyArcher og lignende, inden du køber noget eller optager lån. Sammenlign på mobilen, og spørg andre om de kender til stederne og kan stå inde for det.

Brug din sunde fornuft og din mavefornemmelse, den har ofte ret.