Selvom Apple har produceret næsten halvanden milliard iPhones siden 2007, kniber det stadig med at dække efterspørgslen, når de lancerer én ny. Problemerne er dog ofte større for tredjepartsforhandlere end for én af Apples egne butikker, nemlig Apple Store.

I midt-september 2019 landede den nye iPhone 11 på de danske gader. Desværre har der, som årene før, været problemer.

Der har blandt andet være klager om for få enheder til lanceringsdagen, nye procedurer for salg og en større end planlagt efterspørgsel sammenlignet med sidste år. Det hører vi blandt andet fra forhandlere som Telerepair, der har oplevet, at disse udfordringer har skabt yderligere ventetid for flere af deres kunder. Dette er til trods for, at Telerepair allerede havde betalt for de nye iPhones. Leverandøren Bilka valgte dog at udskyde købet, da det var blevet foretaget med et Dankort. Noget der tyder på, at leverandørerne i takt med den høje efterspørgsel ændrer procedurer for større køb.

Men hvorfor har Apple ikke en officiel Apple Store i Danmark? Og hvorfor er det, at det kan være så svært at få fingrene i en iPhone 11 på lanceringsdagen?

Apples distribution i en nøddeskal

Apple har flere distributionskanaler, når de vil sælge deres smartphones til danskerne.

De kan både bruge en direkte og en indirekte tilgang. Den direkte salgskanal er deres egen hjemmeside, hvor de fragter direkte fra Apples egne lagre. Den indirekte salgskanal, som de oftere bruger i Danmark, er at sælge iPhones gennem tredjepartsforhandlere. Det har gjort, at deres danske forretningsmodel i højere grad end et land som USA, beror på branding end fysiske butikker.

Men selv i USA hviler Apples salgsstrategi i høj grad på branding. Fordi Apple Stores er ikke Apples største indtjeningskilde. Det er derimod Walmart, BestBuy og de andre store butikskæder.

Det betyder, at en Apple Store egentlig skal tjene deres branding, frem for at tilbyde en unik service.

Det primære formål med en Apple Store er derfor ikke at sælge iPhones. Det er branding. Du kan finde præcis samme service og varer i andre butikker. En Apple Store skal derimod vække de følelser og tilknyttes de værdier, som Apple ønsker, at kunderne associerer deres mærke med.

Hvorfor er der ikke en Apple Store i Danmark?

Der er flere argumenter og årsager til, at du ikke (i øjeblikket) kan finde en Apple Store i Danmark.

For det første er Danmark et af de markeder, hvor Apple allerede har rigtig godt fat i mobilmarkedet. En Apple Store kan betyde væsentlig mere arbejde for et meget lille udbytte. Det betyder også, at vi bliver nedprioriteret, at vi ellers bliver set som en uvæsentlig, men pålidelig, forbrugergruppe.

En anden årsag er simpelthen, at vi er et relativt lille land. Med lidt over seks millioner indbyggere står vi ikke højt på listen over de lande, hvor Apple ser det største potentiale. I stedet giver lande som Kina, der har over en milliard indbyggere og en voksende middelklasse, Apple bedre og større indtjeningsmuligheder. Analyser af Apples forretningsbeslutninger peger også i retning af, at Kina bliver deres næste store marked.

Når Apple så har flere butikker i et land som Sverige, skyldes det, at de blandt andet har haft rig mulighed for at få centrale og imponerende butiksplaceringer, hvilket styrker deres branding. Det vil sige, at Apple ikke kommer til Danmark, før de kan købe butikker med flotte arkitektoniske træk som samtidig får en masse fodtrafik.

En anden årsag kan være, at Apple er mere eller mindre tilfreds med den service og fremtoning, som deres tredjepartsforhandlere giver deres kunder. De kan også være bange for at skabe utilfredshed med deres nuværende danske forhandlere.

Apple kan også være forbeholden om at åbne en butik i Danmark af samme årsag, som mange andre større amerikanske kæder har undgået os: vi betaler ufaglærte medarbejdere en bedre løn, end Apple er villig til at give.

Med alt det sag, så afviser Apple ikke, at de gerne vil åbne en Apple Store i København eller en af de andre større danske storbyer. Absalon og Co. har i en artikel i Berlingske nævnt, at de arbejder på at få Apple til at etablere sig selv i det Københavnske butiksliv – under de rigtige omstændigheder.