Skab engagement og resultater med inspirerende kommunikation, man husker.

Er du leder eller sidder du i en stilling, hvor intern kommunikation og oplysningskampagner er centrale arbejdsopgaver? Så ved du hvor svært det kan være at fange alles opmærksomhed! I en virksomhed har alle deres arbejdsopgaver og deadlines at holde øje med, og din fællesmail kan hurtigt forsvinde i den daglige kommunikation. Så hvordan er du sikker på, at alle får informationerne – og ikke mindst forholder sig til dem?

Lad os derfor først komme med et eksempel på, hvordan du ved at inkorporere enkle og anderledes tiltag i din oplysningskampagne kan få dine medarbejderes fulde opmærksomhed – og ikke mindst sørge for at de vigtige informationer ikke ryger ind af det ene øre og ud af det andet!

 

Kæk kommunikation har aldrig skadet!

En virksomhed der baserer sig på brug af IT, er dybt afhængig af, at alle er opdaterede på datalovgivningsområdet og ikke mindst at databeskyttelsen er i højeste beredskab. Det kræver, at virksomheden prioriterer, at der igen og igen informeres om nyt på lovgivningsområdet såvel som, at der løbende følges op på medarbejdernes håndtering af data og så videre.

Det kan være svært at huske de mange detaljer og i en travl arbejdsdag, er det som oftest ikke lige halvkedelige informationsmøder, vi har lyst til at bruge vores tid på. Og det kan også gøre, at vi simpelthen glemmer de vigtige informationer efter lidt tid. Og nøjes man blot med at sende en informationsmail ud med et resumé og en påmindelse om de nye tiltag, så kan man godt regne med, at de færreste har glemt vigtige detaljer eller har spørgsmål til de nye tiltag.

Tøv derfor ikke med at bruge anderledes elementer i din kommunikation og i oplysningskampagnen overordnet. Tænk i hvordan du selv husker og “indoptager” ny viden, som måske er kompleks eller vender op og ned på vanlige forestillinger – eller arbejdsgange og håndtering af bestemte opgaver, hvis vi tænker i mere professionelle rammer. Mange husker bedre, hvis informationerne følges af visualitet, lyd, bestemte objekter eller lignende – på den måde kan vi binde det mere abstrakte op på noget helt konkret. Brug derfor din kreativitet til at lave videomateriale, som du kan bruge aktivt i et oplæg, på jeres kommunikationsplatform eller i andet informationsmateriale.

En “kæk” måde at få dine medarbejderes engagement og opmærksomhed på er meget enkel og meget effektiv: Giv alle en helt konkret ting, der fungerer som reminder om kampagnen! Mange virksomheder har godt held med at give firmagaver til medarbejdere i form af lækre og praktiske muleposer, kuglepenne eller krus med firmaets tryk på. Der er et væld af produkter, du kan få trykt logo og tekst på, så hvorfor ikke bruge dette i din kommunikationsstrategi?

Handler din oplysningskampagne om databeskyttelse, kan du eksempelvis give alle medarbejdere en USB-stick med firmalogo på eller en opfordrende, humoristisk sætning, fx “Stick with me!” Hver gang medarbejderen ser eller bruger stick’en, bliver han/hun således mindet om de nye procedurer på en effektiv, men underspillet måde.

Det er kun din egen tid og lyst til brainstorm, der sætter grænser, så slip den kreative hjernehalvdel løs og udtænk idéer, som netop din arbejdsplads vil synes om – og huske!