Når man som forbruger handler på en webbutik, skal man være klar over, hvad man siger ja til. Ellers kan det være vildledning, og det er forbudt. Forbrugerombudsmanden har politianmeldt webbutikkerne bilablau.dk, flipsu.dk, ophoerspriser.dk og pluus.dk fordi butikkerne, efter hendes opfattelse, gør tydeligt nok opmærksom på, at man tilmelder sig et abonnement, når man som kunde køber en vare på en af de fire webbutikker. Abonnementsprisen bliver trukket fra samme betalingskort, som den første ordre blev betalt med.

– Et stigende antal webbutikker tilbyder produkter med rabat til forbrugere, der vil betale et løbende abonnement for at kunne handle hos dem. Hvis ikke webbutikkerne oplyser tydeligt om abonnementet, er det vildledende. Det er vores vurdering, at webbutikkerne heller ikke kan anvende forbrugernes betalingskortoplysninger, da forbrugerne jo kun kan autorisere beløbet, de bliver oplyst om, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at de fire webbutikker har overtrådt Forbrugeraftalelovens §12 stk. 1

It-borger.dk har bedt de politianmeldte webbutikker om en kommentar.

Stærkt forundret direktør

Michael Yammin er direktør hos YY Trading, der står bag ophoerspriser.dk og er stærkt forundret over politianmeldelsen.

Han forklarer, at Forbrugerombudsmanden i 2016 henvendte sig med en opfattelse af, at webbutikken overtrådte loven. Ifølge direktøren indledte man derefter en dialog med Forbrugerombudsmanden, og foretog flere rettelser. Virksomheden sendte et brev til Forbrugerombudsmanden 27. januar 2017 og forklarede om rettelserne. Da man ikke hørte noget, opfattede man sagen som løst.

– Da vi ikke hørte noget, fik vi det klare indtryk, at Forbrugerombudsmanden var enig i, at medlemskabet på vores hjemmeside nu var tilstrækkeligt tydeliggjort. Det er først da Forbrugerombudsmanden den 6. april 2018 oplyser os, at de agter at politianmelde os, at vi bliver bekendt med, at Forbrugerombudsmanden fortsat mener, at vi ikke overholder reglerne i markedsføringsloven, siger Michael Yammin til It-borger.dk

Direktøren undrer sig over, at Forbrugerombudsmanden ikke reagerede på brevet.

– Så kunne vi have tilrettet vores hjemmeside yderligere. Vi har på ingen måde nogen interesse i at overtræde loven, siger han.

Han undrer sig også over, at lige netop YY Trading er blevet politianmeldt, når andre er gået fri.

– Forbrugerombudsmanden har fortalt, at man har modtaget over 200 klager på området i år, og at klager vedrørende os udgør en marginal andel. Man kunne selvfølgelig ønske, at Forbrugerombudsmanden forholdt sig til det. Politianmeldelsen får det til at virke som om vores virksomhedskoncept (abonnement, red.) bygger på strafbare handlinger. Andre virksomheder, der giver færre og utydelige oplysninger omkring abonnement ikke er blevet politianmeldt, siger han.