Annonce: Artiklen er udarbejdet i samarbejde med Eaglemedia.dk og kan indeholde betalte links.

At have en webshop handler om at levere god service til dine kunder. Det er der rigtig mange måder at gøre på, hvoraf en er brugervenligheden. Er din shop nem at navigere rundt i, er den troværdig, flot og lækkert sat op, øger du sandsynligheden for et salg.

Tag fx en Shopify webshop. Her får du noget af det mest brugervenlige system overhovedet. Det er en hosted shop, hvilket betyder, at det er Shopify, der ejer platformen, og du giver en vis procentdel af din omsætning for at være til stede. Du skal dog have hjælp til design osv., før du er kørende. Kontakt Eagle Media såfremt du ønsker at få et tilbud på dette.

Men det, Shopify har forstået, er, at det handler om at gøre det nemt for kunderne at finde de varer, de skal bruge. Hjælp dem på vej, og gør det overskueligt. Hele vejen fra de lander i shoppen til checkout-flow. Jo nemmere, jo bedre.

Overskuelig menu

Noget af det, der kan forvirre, er en dårlig og uoverskuelig menu. Hvorfor? Jamen, hvorfor lave den uoverskuelig og lege gemmeleg, når du gerne vil sælge dine produkter. Servér dine besøgende det hele på et sølvfad, så de blot skal vælge farve, str. og osv. De skal ikke lede efter noget. Er de på jagt efter tøj til kvinder, har du et menupunkt med “Kvinder” og en subfolder med “Tøj”. Sværere er det ikke, og gode designere og udvikler ved det.

Hvis du gerne vil sælge mere til en kunde, der allerede har lagt noget i kurven, kan du anbefale andre produkter. Måske endda relaterede produkter. Sælger du tøj til kvinder, er det oplagt at sælge matchende sko, hvis du ligger inde med sådan noget. Eller naturligvis en anden beklædningsgenstand.

Nemme betalingsmuligheder øger dine konverteringer

Du har sikkert prøvet det før. Du har valgt nogle varer i en webshop, og nu skal du betale. Men din pung ligger ikke lige i nærheden. Du får ikke betalt med det samme. Øv! Gør det nemt for dine kunder at betale for deres varer. Hav fx MobilePay, så du ikke er afhængig af, at de skal have deres betalingskort på dem eller huske deres kode til PayPal.

De fleste søger i dag på deres mobil, hvor mange har MobilePay. Det er så nemt, og du kan øge dine konverteringer betragteligt. Derfor er brugervenlighed alfa og omega, hvis du vil sælge mere.