Efter det meste i vores hverdag er blevet digitaliseret, skulle man tro, det var nemt og sikkert at begive sig rundt på nettet, men mange bliver snydt for det, de køber og andre modtager slet ikke det, de har betalt for. Den ældre generation er specielt i gruppen, som bliver udsat for svindel, da de ikke er vokset op med den digitaliserede verden, men derimod en verden, hvor man har det i hånden, man giver penge for. Herunder kan du læse om de mest typiske fælder indenfor internethandel og, hvad man derfor skal være særligt opmærksom på.

Kend din forhandler

Når du køber en vare online, er kvaliteten, de udbyder, ofte forbundet med usikkerhed. Det er derfor godt at have hørt om det pågældende firma før, hvorigennem man kan danne et forventningsgrundlag.  Du kan skabe kendskab til firmaet ved at læse på hjemmesiden, hvor du skal være opmærksom på sprog, oplysninger og validitet. Skal du f.eks. købe bildele, kan du på denne hjemmeside se, hvordan det er tydeliggjort for forbrugeren, at andre kunder har været tilfredse med produkterne.

Vær opmærksom på, hvilke oplysninger du skal give

Som tidligere nævnt er det vigtigt at være opmærksom på de oplysninger forhandleren beder dig om. Skal du oplyse mere end de betalingsinformationer du kender i forvejen, skal du være opmærksom på svindel. Bliver du bedst om at åbne links eller opgive personfølsomme oplysninger skal du med det samme være opmærksom på, hvem du handler ved og hvorfor de har brug for disse oplysninger.

Lav klare aftaler

Det er ydermere end god ide at have en skriftlig aftale eller bevis på den handel man har indgået, således man kan spore sig tilbage på, hvem der har snydt. Alt dette kan du læse mere om her, hvor du altid kan finde hjælp og vejledning til, hvordan du skal håndtere svindel på internettet.