Artikler

Få hjælp til din timeregistrering

SPONSERET INDHOLD:

Så nemt kan timeregistrering være

Det er ikke altid helt let at holde styr på tiden. Engang i mellem kan den simpelthen løbe fra os før vi får set os om. I stedet for selv hele tiden at skulle være ekstra opmærksom på tiden, så findes der heldigvis en anden løsning, som vil gøre det en hel del nemmere at have med at gøre.

EazyProjects hjælper dig med at huske

EazyProjects tilbyder nu en langt mindre besværlig måde hvorpå du kan holde styr på tiden, uden konstant at skulle kunne huske det hele i hovedet. Med timeregistrering bliver det ikke meget mere simpelt at holde styr på det. Hos EazyProjects kan du hurtigt og overskueligt få indskrevet timerne blot ved at bruge deres app eller ved skærmbilleder.

Det hele samlet ét sted

Fordelen ved at have timeregistrering er, at du hele tiden har et overblik over dine timer, og det kan nemt sendes videre som eventuel dokumentation. På den måde slipper du for at skulle have løse sedler liggende hvorpå dine timer står. Her har du dem altid ved hånden, og kan hurtigt videresende eller samle din data, hvis det skulle være det du har lyst til.

Fleksible muligheder

Der findes diverse forskellige funktioner, som kan være enormt nyttige for medarbejderen. Funktionen som for eksempel et stopur er god at have, og kan hurtigt give en påmindelse om hvornår tiden er gået. Derudover findes der mulighed for, at benytte sig af flex- eller fraværsstyring, som betyder, at denne app er meget fleksibel, og er med på, at det kan dine arbejdstider også være.

Nem og hurtig at benytte

Overordnet er det vigtigt at have en app man kan stole på, i sær når det kommer til vigtige informationer såsom timer. Det skal helst gerne være enkelt og hurtigt at have med at gøre, så der ikke opstår alt for stor forvirring. Derudover er det vigtigt, at brugeren af appen er tilfreds. Alt dette er tilfældet med EazyProjects velfungerende app vedrørende timeregistrering.

Beskyt dig mod phishing og social engineering

SPONSERET INDHOLD:

Spam, phishing, social engineering, Nigeria breve, hackere og identitetstyveri er nye ord og begreber, som vi bliver nødt til at forholde os til i en moderne verden, hvor mange daglige handlinger kræver, at vi bruger internettet.

Cyberkriminalitet er en stor industri og et kæmpe problem

Knapt var e-mailen opfundet, før vi begyndte at modtage de første spammails med reklame for alverdens underlige produkter. Problemet med spammails har i årenes udviklet sig til et voksende problem, og man regner med at 45% af alle mails der bliver sendt i dag er spam. Det svarer til ca. 14,5 milliarder spammails om dagen. Cyberkriminalitet er blevet en kæmpe industri, og hvert år bliver firmaer og privatpersoner svindlet for milliarder af kroner. På trods af at der hvert år bliver brugt mange penge og ressourcer på bekæmpelse af internetkriminalitet, så er problemet tilsyneladende ikke blevet mindre. Vi kan ikke undgå at bruge internettet, og det vil vi naturligvis heller ikke, men vi kan begrænse risikoen for, at IT-kriminelle opsnapper vores personlige oplysninger. Alle seriøse virksomheder tager IT-sikkerhedsproblemerne meget seriøst. Internetsider og services som Facebook og Dropbox har blandt andet øget sikkerheden med 2-faktor-logins. Andre sider som Pokerstars tilbyder en mulighed for at få en ekstra sikkerhedspinkode, der skal bruges for at kunne logge ind på din konto. Disse ekstra sikkerhedsforanstaltninger minimerer risikoen for, at andre får adgang til din konto, selvom de skulle få kendskab til din adgangskode. Nem-ID er en lignende form for ekstra sikkerhed der benyttes, når vi skal logge på offentlige sider, netbanker og andre steder hvor der opbevares personlige oplysninger.

Hvad betyder de nye ord som phishing og social engineering

De fleste kender begrebet spam, der almindeligvis dækker over de reklamemails, der lander i vores indbakke, som vi ikke selv har bedt om at få tilsendt. Nigeria-breve er også en form for spam, og begrebet dækker over mails der forsøger at franarre godtroende personer penge. Beskeden lokker med kæmpe formuer som afsenderen, sædvanligvis en prins eller forretningsmand fra Nigeria eller et andet afrikansk land, ikke kan få ud af landet. Hvis du hjælper, og sender ham et lille beløb først, vil du modtage en større sum penge. Det er naturligvis fup, og der kommer aldrig nogen penge til dig. Phishing betyder at nogen forsøger at fiske oplysninger som navn, adresse, personnummer og kontooplysninger, ud af dig. Det foregår ofte ved, at du modtager en mail der udgiver sig for at være fra Skat eller fra et pengeinstitut, der beder dig om at sende oplysningerne. Social engineering begrebet dækker over disciplinen at lokke oplysninger ud af folk, som de normalt ikke ville give. Det kan ske via mail, telefonopkald eller på sociale medier og lignende steder.

Hvordan undgår vi internettets farer

Der findes mange gode råd til at undgå at blive hacket og udsat for identitetstyveri, hvilket du kan læse mere om i den store sektion om sikkerhed her på siden. Der er dog især to ting, der er værd at fremhæve, og det er sund fornuft og antivirusprogrammer. Hvis du modtager et tilbud, hvad enten det er på mail, SMS eller sociale medier, og som lyder for godt til at være sandt, så er det med garanti svindel. Ingen offentlige instanser, banker eller andre selskaber, vil bede dig oplyse kontonumre eller lignende på mail. Brug altid din sunde fornuft, og hvis du er i tvivl, så kontakt det pågældende selskab, og spørg om de har forsøgt at kontakte dig. Et antivirus program er et absolut ”must” for alle. Hvis uheldet er ude, og du kommer til at klikke på et link, som forsøger at installere skadelige programmer på din computer, så vil et antivirusprogram i mange tilfælde opdage det, og advare dig inden programmet installeres. Mange antivirusprogram kommer i samlede pakker der udover antivirusprogram til computeren, også beskytter din mobiltelefon, og opsætter et spamfilter, hvor mange spammails bliver sorteret fra. En anden foranstaltning, du kan tage, er at tegne en forsikring mod identitetstyveri. Konsekvenserne ved at en kriminel køber varer på din konto, og måske endda optager lån i dit navn kan være meget alvorlige, og svære at bevise. De fleste forsikringsselskaber tilbyder forsikringer mod ID-tyveri, og det kan være en god idé at tage en snak med dit selskab om mulighederne.

Derfor er VPN-tjenester gode at have kendskab til

Internettet er en finurlig ting, og der findes mange forskellige funktioner til at optimere internetforbindelsen, som vi bør have kendskab til. Det er bestemt ikke alle der tænker over hvad en VPN-tjeneste er, og hvad den kan bruges til. Dog er det klart en fordel at have kendskab til denne og har du ikke det, så kan du læse videre på denne artikel for at finde ud af det.

Hvad er VPN?

VPN står for ”Virtual Private Network”, og det er egentlig også den præcise beskrivelse af, hvad det går ud på. En VPN-tjeneste er kort fortalt en måde hvorpå du kan sikre din internetforbindelse. Det der er med en VPN-tjeneste, er dog, at det er fuldstændig anonymt så der er ikke mulighed for at finde ud af, hvilke data du udveksler over nettet. Fordelen ved dette er, at du for eksempel frit kan downloade på nettet, uden at være bange for, at du bliver opdaget. Det er smart, men der findes utroligt mange VPN-tjenester, så det handler om at finde den helt rigtige. Det er her, at det kan blive lidt forvirrende, for hvad skal man kigge efter hos en VPN-tjeneste?

Bevar din sikkerhed på nettet

Det handler mest af alt om din sikkerhed på nettet, og at du føler dig sikker. Derudover er ting såsom hastighed, brugeranvendelse og generelle funktioner altid gode at have med som medvirkende faktorer inden du vælger. Der findes mange populære tjenester når det drejer sig om VPN, og nogle af dem er: ExpressVPN, HideMyAss, PureVPN, NordVPN og Private Internet Access. Der findes selvfølgelig flere end dette, men dette var nogle af de mere populære. Læs mere på VPNinfo.dk, hvor du finder generel info om VPN samt anmeldelser af VPN-tjenester, som kan være en stor hjælp i din søgning på at finde den rette VPN-tjeneste.

VPN virtual private network vpninfo.dk

Anmeldelser kan gøre en forskel

Hvis du er ny indenfor hele VPN-verdenen, så er det ikke en dårlig idé at læse hvad andre brugeres vurderinger er. I stedet for blot at vælge en tilfældig tjeneste, så giver det et bedre indblik i hvad fordelene og ulemperne ved diverse er, hvis du læser det fra andre. Oftest oplever man også, at anmeldelserne er meget ærlige, og at der generelt ikke bliver lagt nogle fingre i mellem.

Bemærk også priser og udbyder

Priser og udbyder er vigtig ting at kende til, inden du vælger VPN. Selvom langt størstedelen af priserne er meget lave og lige til, så lad dig ikke narre. Bare fordi prisen er lavest, så betyder det bestemt ikke at det er den bedste VPN-tjeneste der er derude. Det er nemt og meget naturligt at være draget af de produkter der kommer i den billigste prisklasse, men som du sikkert har erfaret før, med andre ting, så er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at produktet lever op til forventningerne. Det samme gør sig gældende når du kigger på en udbyder. Det skal ikke handle om hvad der lyder bedst eller virker bedst udadtil, eftersom alle kan sælge et produkt. Læs anmeldelserne, det vil hurtigt give dig et realistisk overblik over, hvilke VPN-udbydere der er værd at kigge lidt nærmere på.

En helt ny verden af muligheder

VPN har været en kæmpe hjælp for mange mennesker, og har gjort det muligt at undgå visninger af personlige data, samt at have mulighed for at downloade og se programmer, som du ikke kunne før. Hvis det har vakt din interesse, så er det bare om at få læst anmeldelserne og få prøvet det af.

Dette skal du være opmærksom på, når du køber kontorartikler på nettet

Der er millioner af steder online, hvor du kan sørge for din kontorforsyning i form af en frisk sending kontorartikler til dit kontor. Men hvor ”nye” er disse sendinger egentlig og hvilke faldgruber er der, når vi danskere dykker ned i det store internationale udvalg af kontorartikler online?

Herunder vil vi gennemgå de mest almindelige faldgruber.

Det vilde vesten
Nogle forsøger sig med lykken på sider som ebay.com. Mange danskere tror fejlagtigt at eBay er et sikkert sted at handle, fordi brandet er kendt. I nogen grad er det også det, fordi der er en grad af kontrol af sælgerne på siden, specielt i form af kundeanmeldelser. Men her kom vi ind på det egentlige problem: sælgerne

Ebay består nemlig af tusindvis af autonome sælger, der kan være hvem som helst. Alle, lige fra den største detailhandel til den enlige tyv, der skal af med hans hælervarer. Altså risikerer du at modtage stjålne varer som har været igennem hænderne på en person man tydligvis ikke bør stole på.

Kopiernes land: Kina
Rigtig mange varer på eBay er fra Kina og i sig selv gør det ingenting idet kinesere er dygtige og arbejdsomme når det kommer til at lave produkter, men problemet består i at kopivarer i værste fald kan ødelægge et produkt det evt. skal kunne samarbejde med og derved blive en dyr oplevelse.

Eksepler fra virkelighedens verden kunne være batterier eller batteriopladere til iPhones og andre elektroniske enheder. Det kunne også være printerpatroner, som ikke bare kan ødelægge både produkt og garanti, men også lave prints af dårlig kvalitet, der skræmmer evt. nye kunder væk.

Til slut
Så er der en masse webshops der lover det ene og det andet. Men forhold dig til seriøsiteten på siden og om prisen virkelig kan være så god. Er det for billigt, så har webshoppen måske købt ind af kopiprodukter på eBay selv. Så et godt råd er at holde sig til producenten selv eller kendte leverandører, som f.eks. Red Office Scan Office Shop.

Fire webbutikker politianmeldt for vildledning

Når man som forbruger handler på en webbutik, skal man være klar over, hvad man siger ja til. Ellers kan det være vildledning, og det er forbudt. Forbrugerombudsmanden har politianmeldt webbutikkerne bilablau.dk, flipsu.dk, ophoerspriser.dk og pluus.dk fordi butikkerne, efter hendes opfattelse, gør tydeligt nok opmærksom på, at man tilmelder sig et abonnement, når man som kunde køber en vare på en af de fire webbutikker. Abonnementsprisen bliver trukket fra samme betalingskort, som den første ordre blev betalt med.

– Et stigende antal webbutikker tilbyder produkter med rabat til forbrugere, der vil betale et løbende abonnement for at kunne handle hos dem. Hvis ikke webbutikkerne oplyser tydeligt om abonnementet, er det vildledende. Det er vores vurdering, at webbutikkerne heller ikke kan anvende forbrugernes betalingskortoplysninger, da forbrugerne jo kun kan autorisere beløbet, de bliver oplyst om, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at de fire webbutikker har overtrådt Forbrugeraftalelovens §12 stk. 1

It-borger.dk har bedt de politianmeldte webbutikker om en kommentar.

Stærkt forundret direktør

Michael Yammin er direktør hos YY Trading, der står bag ophoerspriser.dk og er stærkt forundret over politianmeldelsen.

Han forklarer, at Forbrugerombudsmanden i 2016 henvendte sig med en opfattelse af, at webbutikken overtrådte loven. Ifølge direktøren indledte man derefter en dialog med Forbrugerombudsmanden, og foretog flere rettelser. Virksomheden sendte et brev til Forbrugerombudsmanden 27. januar 2017 og forklarede om rettelserne. Da man ikke hørte noget, opfattede man sagen som løst.

– Da vi ikke hørte noget, fik vi det klare indtryk, at Forbrugerombudsmanden var enig i, at medlemskabet på vores hjemmeside nu var tilstrækkeligt tydeliggjort. Det er først da Forbrugerombudsmanden den 6. april 2018 oplyser os, at de agter at politianmelde os, at vi bliver bekendt med, at Forbrugerombudsmanden fortsat mener, at vi ikke overholder reglerne i markedsføringsloven, siger Michael Yammin til It-borger.dk

Direktøren undrer sig over, at Forbrugerombudsmanden ikke reagerede på brevet.

– Så kunne vi have tilrettet vores hjemmeside yderligere. Vi har på ingen måde nogen interesse i at overtræde loven, siger han.

Han undrer sig også over, at lige netop YY Trading er blevet politianmeldt, når andre er gået fri.

– Forbrugerombudsmanden har fortalt, at man har modtaget over 200 klager på området i år, og at klager vedrørende os udgør en marginal andel. Man kunne selvfølgelig ønske, at Forbrugerombudsmanden forholdt sig til det. Politianmeldelsen får det til at virke som om vores virksomhedskoncept (abonnement, red.) bygger på strafbare handlinger. Andre virksomheder, der giver færre og utydelige oplysninger omkring abonnement ikke er blevet politianmeldt, siger han.

Snart får du en mail fra Skat: Sådan ser du om den er falsk

Skat er en af de afsendere, der hyppigt bliver misbrugt i fupmails. Især i de kommende dage, hvor den rigtige skattestyrelse sender mails til 3,5 mio. danskere om forskudsopgørelsen for 2019.

Der er to tidspunkter på året, hvor svindelmails fra det, der ser ud til at være Skat topper: Sidst på året hvor forskudsopgørelsen ligger klar, og om foråret, hvor årsopgørelsen for det forgangne år er klar.

Denne gang sender Skattestyrelsen mails ud til 3,5 mio. danskere om forskudsopgørelsen for 2019. It-kriminelle vil sandsynligvis bruge anledningen til at sende fupmails ud, som mere eller mindre ligner den ægte vare fra Skattestyrelsen, men som har til formål at narre personfølsomme oplysninger ud af modtageren.

Her på It-borger.dk har vi skrevet flere guides til, hvordan du undgår at blive snydt på nettet – herunder svindelmails.

Kendte misbruges i fupreklamer: Sådan opdager du dem

Gode råd om mail-sikkerhed

Virus, phishing og malware: Sådan undgår du det

Her er nogle af de typiske kendetegn ved falske mails:

  • Afsenderen vil have dig til at udlevere følsomme oplysninger
  • Mailen er skrevet på en blanding af dansk og engelsk
  • Der er sproglige eller grammatiske fejl i mailen

Du kan finde flere råd i denne video fra Skattestyrelsen:

Forsvarsministeren: Danske virksomheder tænker forkert om digital sikkerhed

Danske virksomheder skal være mere åbne omkring digital sikkerhed, mener forsvarsministeren.

Danske virksomheder er oftere og oftere mål for internationale it-kriminelle, og åbenheden omkring sikkerhed er slet ikke god nok. Det mener forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (billedet) (V), der som forsvarsminister også har ansvaret for Center for Cybersikkerhed under Forsvarets Efterretningstjeneste.

Åbenhed vil være med til at øge den digitale sikkerhed, mener han.

– Efter min bedste overbevisning har vi at gøre med et stort mørketal, da få virksomheder af flere grunde rapporterer om angreb. Men danske virksomheder griber situationen helt forkert an, da åbenhed og debat er vejen frem til at løse problemerne, siger Claus Hjort Frederiksen ifølge Version2.dk

Ministeren påpeger, at det er i alles interesse at stå sammen om at bekæmpe cybertruslen.

– Alle er interesserede i, at Center for Cybersikkerhed deler ud af sin viden, mens ingen private virksomheder ønsker at give noget tilbage. Vi skal altså kæmpe med det danske erhvervsliv ved vores side på slagmarken, for det er ikke altid er nemt at se løsningerne på forhånd, siger han.

Foto: Forsvarsministeriet

Kampagne skal lære børn og unge om datasikkerhed

Ny kampagne fra Undervisningsministeriet sætter fokus på datasikkerhed hos børn og unge.

Der er ingen grund til at bekymre sig om hvad børn og unge deler på nettet. I hvert fald mener 76 procent af dem, at har styr på hvilke oplysninger, der bliver delt om dem. Det viser en undersøgelse, som Epinion har lavet for Undervisningsministeriet, men det stemmer ikke helt overens med virkeligheden. Eksempelvis kender fire ud af 10 ikke lovgivningen om indhold på sociale medier. Derfor går Undervisningsministeriet i gang med oplysningskampagnen “Mind Me – Mit liv, mine data”.

Læs også: Svindelforsøg på sociale medier er eksploderet – virksomheder bombarderes også

Kampagnen tager sit udgangspunkt på Youtube og Instagram. Ministeren vil klæde børn og unge på til at træffe beslutninger i den digitale verden.

– Digitaliseringen åbner en masse nye døre for de unge, men med mulighederne følger også vigtige dilemmaer om it-sikkerhed, datasikkerhed og -rettigheder. Når de unge træffer digitale valg, skal de kende de mulige konsekvenser ved deres valg – Epinions undersøgelse tyder på, at det desværre ikke altid er tilfældet. Det skal vi have gjort noget ved,” siger undervisningsminister Merete Riisager (LA) i en pressemeddelelse.

Kampagnen kører fra nu indtil juleferien.

Svindelforsøg på sociale medier er eksploderet – virksomheder bombarderes også

Udspekulerede kriminelle, der forsøger at narre oplysninger ud af folk er steget med næsten 500 procent på et år. Også virksomheder er hårdt ramt med en stigning på over 300 procent på bare et enkelt kvartal.

Mange forbrugere bruger sociale medier for at komme i kontakt med virksomheder, men desværre ender de ofte på falske profiler, som udspekulerede kriminelle har lavet ene og alene med det formål at narre forbrugeren til at give personfølsomme oplysninger. På et år er der registreret en stigning på næsten 500 procent i den form for forsøg på snyd på sociale medier.

Det viser en ny trusselsanalyse fra det amerikanske it-sikkerhedsfirma Proofpoint, der blandt andet har over halvdelen af USA’s 100 største virksomheder som kunder. Virksomheden analyserer hver dag fem milliarder mails, hundredvis af millioner af opslag på sociale medier og mere end 250 millioner versioner af malware.

Analysen konkluderer, at det, der kaldes social media support phishing er steget med 486 procent fra tredje kvartal af 2017 til samme periode i år.

Fupforsøg målrettet virksomheder steget over 300 procent på et kvartal
Det er dog ikke kun sociale medier, som de it-kriminelle har kastet sig over. Kigger man på det, der kaldes corporate credential phishing, hvor kriminelle forsøger at lokke adgangsoplysninger til eksempelvis virksomhedens Office 365 ud af en medarbejder, er stigningen på over 300 procent fra årets andet til tredje kvartal.

– I begge tilfælde bruger de kriminelle manipulation i stedet for malware til at narre deres ofre, siger Chris Dawson, Threat Intelligence Lead hos Proofpoint, til It-borger.dk

Chris Dawson, Threat Intelligence Lead hos Proofpoint (Foto: Proofpoint)

Vær forsigtig

Hvordan man man så undgå at blive snydt af falske virksomhedsprofiler på sociale medier, og ikke afgive virksomhedens oplysninger til de forkerte? Eksperten anbefaler, at man er meget opmærksom på, hvem man kommunikerer med, og hvad man bliver bedt om at oplyse.

– Legitime afsendere eller deres medarbejdere vil aldrig bede om legitimationsoplysninger eller økonomiske oplysninger som kortoplysninger direkte via mail eller sociale medier. Hvis de gør det, er det sandsynligvis svindel. Forbrugere og medarbejdere bør også være forsigtige med lookalike-domæner og konti, der ofte bruges til at se legitime ud ved første øjekast. Man bør kun tage kontakt til verificerede virksomheder og profiler på sociale medier, der også er verificerede, siger Chris Dawson.

En opgørelse fra et andet amerikansk sikkerhedsfirma har vist, at det oftest er blandt andre Microsoft, Netflix og Facebook, der bliver misbrugt i phishing-mails.

Se listen: Disse firmanavne bruges oftest til at snyde dig

Ny advarsel: Kendt resturantkæde misbruges til at lænse din konto for penge

Forbrugerombudsmanden undersøger en sag, hvor en forbruger blev lokket i en abonnementsfælde med løfte om et godt tilbud.

To frokostbøffer på Jensens Bøfhus for 10 kroner. Det er hvad en forbruger blev lokket med. Det viste sig dog, at der kun var tale om en konkurrence om frokostbøffer, og forbrugeren blev lokket i en abonnementsfælde til 600 kr. om måneden.

Forbrugerombudsmanden undersøger sagen, og bruger anledningen til at advare mod abonnementsfælder.

– Bagmændene bag abonnementsfælderne bruger ofte kendte brands til at lokke forbrugerne i fælden. Mailen eller hjemmesiden kan se rigtig ud, fordi der er brugt det rigtige logo og navn, men vi er desværre nødt til at være meget kritiske og læse det med småt. Særligt hvis vi skal give vores betalingsoplysninger, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

Her på it-borger.dk har vi en masse guides til, hvordan du undgår at blive snydt på nettet:

Sådan handler du sikkert på nettet

Kendte misbruges i fupreklamer: Sådan opdager du dem

Gode råd om mail-sikkerhed

Surf sikkert på nettet

Virus, phishing og malware: Sådan undgår du det