Ny kampagne fra Undervisningsministeriet sætter fokus på datasikkerhed hos børn og unge.

Der er ingen grund til at bekymre sig om hvad børn og unge deler på nettet. I hvert fald mener 76 procent af dem, at har styr på hvilke oplysninger, der bliver delt om dem. Det viser en undersøgelse, som Epinion har lavet for Undervisningsministeriet, men det stemmer ikke helt overens med virkeligheden. Eksempelvis kender fire ud af 10 ikke lovgivningen om indhold på sociale medier. Derfor går Undervisningsministeriet i gang med oplysningskampagnen “Mind Me – Mit liv, mine data”.

Læs også: Svindelforsøg på sociale medier er eksploderet – virksomheder bombarderes også

Kampagnen tager sit udgangspunkt på Youtube og Instagram. Ministeren vil klæde børn og unge på til at træffe beslutninger i den digitale verden.

– Digitaliseringen åbner en masse nye døre for de unge, men med mulighederne følger også vigtige dilemmaer om it-sikkerhed, datasikkerhed og -rettigheder. Når de unge træffer digitale valg, skal de kende de mulige konsekvenser ved deres valg – Epinions undersøgelse tyder på, at det desværre ikke altid er tilfældet. Det skal vi have gjort noget ved,” siger undervisningsminister Merete Riisager (LA) i en pressemeddelelse.

Kampagnen kører fra nu indtil juleferien.