Har du besluttet at føre din forretning til den digitale markedsplads, er der et par gode råd at følge, hvis du vil opnå succes. IT-Borger opstiller derfor følgende nogle oplagte områder, hvor du både teknisk og visuelt kan stille dig attraktivt overfor kunderne. IT-Borger uddyber.

Gør din side teknisk stærk

Før at din side vil overleve de kræsne IT-forbrugeres adfærd på nettet, er det vigtigt, at din side står stærkt. Dette bunder ud i følgende tre dele:

1) SSL-certifikat
Et SSL-certifikat er noget, som hver en webshop (og hjemmeside for dens sags skyld) bør have på sin side. Det giver nemlig dem og kunderne sikkerhed – og hermed troværdighed.
Et SSL-certifikat beskytter de private oplysninger, når kunden foretager sig køb på din webshop. Man kan sige, at der kommer en hængelås på oplysningerne. Dette er også normalt symboliseret med en hængelås og “https” i adresse-linjen. Det skal gerne se ud som nedenstående eksempel fra webshoppen CombiShop:

På denne måde står din side nemlig stærkest og viser troværdighed overfor dine kunder.

2) Sitemap
Sørg ligeledes for at have et sitemap på din side. Et sitemap er et index, som er oversigten over samtlige sider på din webshop. Derfor er et sitemap især godt til at hjælpe søgemaskiner samt brugerne til at finde rundt i dit univers.

3) PageSpeed
Pagespeed er det samme som loading hastigheden på din side. Dette gælder alt lige fra indlæsningen af billeder, til når du går fra en underside til en anden.

Derfor er der kun gode grunde til, at du bør optimere hastigheden. For brugerne i dag er utålmodige, og vil have deres hjemmeside loadet på ingen tid – ellers vælger kunderne bare en anden webshop at handle på. Yderligere er det også en ranking faktor på søgemaskinerne. Så alt i alt er det vigtigt. Det anbefales i øvrigt, at du som webshop har en pagespeed på under 3 sekunder.

Lav webshoppen nem og overskuelig

Når først det tekniske er på plads, kommer du til det vigtigste – at gøre webshoppen købs venlig (konverterings venlig). Der findes mange webshops derude, som er svære at finde rundt i, og hvor manglen på en CTR (call to action) er så stor, at de sjældent for et salg i hus. Derfor er kunsten, at du fokuserer på:

1: at have en overskuelig oversigt over dine produkter
2: at have et flot visuelt design.

Har du styr på disse ting, har du også styr på det fundamentale for en god webshop. En webshop som især evner at møde brugervenligheden og gøre udvalget overskueligt er Telerepair. Telerepair laver iPhone reparationer, hvorfor det er vigtigt, at de opstiller de forskellige iPhones samt tilhørende reparationer nemt for kunden. Nedenfor kan du se et overblik over deres webshop:

De har altså en overskuelig webshop, hvor du nemt ser de ydelser, de har. Noget som er vigtigt for enhver webshop, der ønsker at skabe en hurtig kundekontakt – og konvertering.

Vær tilstede på de rigtige kanaler

Den sidste del er markedsføringen. Med et top tuned webshop, handler det om at få den frem i lyset. Her er de to vigtigste kanaler i 2019, Google og Facebook. Det er her kunden søger efter nye produkter og foretager sine køb. Vil du nå ud til dine kunder, bliver du derfor nødt til at bruge disse digitale platforme.

Google er især en vigtig kanal, da du bliver fundet ud fra direkte søgninger, som kan omfatte netop dit produkt. Derfor er kunden allerede i søgefasen, hvor du skal sørge for, at du er at finde på de rigtige søgeord. Ligger du der, hvor kunderne søger, er du hermed også mange skridt foran konkurrenterne, da du løbende vil få besøg. Af samme grund er der også mange konkurrenter, hvorfor det kan være svært. Derfor er SEO især blevet en populær fremgangsmåde til flere kunder, da det får organiske søgende ind på din siden, som oprigtigt finder din side den bedste på Google.

Så skal du slå konkurrenterne på de digitale kanaler, er det vigtigt, at du også er klar til at investere i samme. Hermed kan du få godt med succes på netop din webshop.