Microsofts skriveprogram gemmer på en masse smarte funktioner –  Vi viser dig nogle af dem her

De fleste af os har brugt Microsoft Word i årevis med god grund. Verdens mest populære skriveprogram går næsten lige så mange år som styresystemet Windows, og har lige siden været standardinventar på næsten alle Windows-computere i hele verden. Word har faktisk en hel masse smarte funktioner, som de fleste brugere aldrig opdager. Man skal nemlig lede godt efter dem.

Her får du 15 smarte og godt gemte tips og tricks til Word.

1. Få teksten læst op

Du kan få markeret tekst i dit Word-dokument læst op. Sådan gør du:

– Klik på den lille pil, der peger nedad øverst til venstre i Word-vinduet (kaldet “Tilpas værktøjslinjen hurtig adgang”)

– Vælg “Flere kommandoer…”

– Vælg “Alle kommandoer” under “Vælg kommandoer fra.”

– Gå ned til “Stemme” i listen over kommandoer.

– Vælg “Stemme” og tryk “Tilføj”. Luk vinduet ved at trykke “OK”

– Oplæsningen kan nu aktiveres ved at markere en tekst og trykke på taleikonet i værktøjslinjen øverst til venstre i Word-vinduet.

2. Fastgjorte dokumenter

Du kan fastgøre de dokumenter, du bruger mest til toppen af listen i åben-menuen:

– Klik på “Filer” og derefter “Åben” i Word-vinduet.

– Find den fil på listen, du vil fastgøre og klik på den lille tegnestift.

– Dokumentet er du at finde i toppen af Åben-menuen under “Fastgjort.”

3. Åben ødelagte dokumenter

Selvom du har et dokument, der af en eller anden grund er ødelagt så det ikke kan åbnes, kan det måske reddes alligevel:

Klik på “Filer” og “Åben” i Word-vinduet.

– Tryk på “Gennemse”. Find dokumentet på din computer og marker det.

– Tryk på pilen til højre for knappen “Åben” og vælg “Åben og reparer.”

4. Smarte opslag

Har du brug for at vide mere om et ord? Med funktionen “Smart opslag” kan du få opslag direkte ind i dokumentet:

– Marker det ord, du vil vide mere om.

– Højreklik og vælg “Smart opslag.”

– Aktiver “Smart opslag” i listen til højre.

5. Hurtig fyldtekst

Nogle gange skal man bare bruge noget fyldtekst. Det kan du få på flere måder:

– Skriv =rand () i dokumentet og tryk “Enter”.

– Vil du have fyldtekst med et bestemt antal afsnit og sætninger per afsnit, skriver du =rand (antal afsnit,antal sætninger) og trykker “Enter”. Eksempelvis giver =rand (4,2) fyldtekst med fire afsnit, der hver består af to sætninger.

– Vil du hellere have latinske fyldord, skriver du =lorem() og trykker “Enter”. Det virker også med antal afsnit og sætninger, som beskrevet lige ovenfor.

6. Flere ting i udklipsholderen

Du ved sikkert allerede, at du kan kopiere og sætte ind ved at bruge trykke henholdsvis “CTRL+C” og “CTRL+V” på tastaturet, men du kan have flere ting i den såkaldte udklipsholder på samme tid:

– Klik på pilen til højre for teksten “Udklipsholder” under fanen “Hjem”.

– Udklipsholderen åbner i venstre side. For hvert element, du kopierer til den, kan du klikke på pilen til højre og vælge enten “Sæt ind”. eller “Slet.”

7. Lommeregner i dokumentet

Word kan lave simple udregninger for dig:

– Åben vinduet kaldet “Tilpas værktøjslinjen hurtig adgang” som beskrevet under tip 1.

– Når du har valgt “Alle kommandoer” går du ned i listen, finder og markerer “Beregn.”

– Tryk “Tilføj og “OK.”

– Marker simple beregninger og klik på “Beregn”-ikonet i værktøjslinjen øverst til venstre. Resultatet vises kortvarigt i nederst til højre.

8. Scroll-zoom

Med scroll-hjulet på din mus, kan du køre op og ned i dokumentet, men du kan også bruge den til at zoome ind og ud:

Hold “CTRL”-knappen nede på dit tastatur, og scroll på samme tid.

9. Formindsk side

Du har sikkert været ude for, at teksten lige akkurat sniger sig ned på en ny side, selvom det kun er få sætninger. Dem kan du få tilbage på forrige side ved at formindske den.

Åben vinduet “Tilpas værktøjslinjen hurtig adgang” og find frem til listen “Alle kommandoer”, som beskrevet i tip 1.

– Marker “Formindsk én side” på listen og tryk “Tilføj.”

– Marker hele teksten i dokumentet og tryk på “Formindsk én side” i værktøjslinjen.

10. Statusbaren

Statusbaren, som er den nederste linje i Word-dokumentet, kan ændres. Som standard er bla. sidetal, sprog og antal ord vist. Det kan du ændre:

– Højreklik på statusbaren og vælg de elementer, du vil have vist.

11. Tekst til tabel

Har du sat teksten op med tabulatortasten på tastaturet, kan det laves om til en tabel:

– Marker teksten.

– Vælg fanen “Indsæt” og klik på “Tabel”

– Tryk på “Konverter tekst til tabel…”

– Word bør selv have fundet det rigtige antal rækker og kolonner.

– Klik “Ok.”

12. Sæt ind uden formatering

Når du kopierer tekst fra nettet og andre steder ind i dokumentet, kan du få den oprindelige formatering med. Det kan undgås:

– Højreklik i dokumentet, hvor teksten skal indsættes.

– Tryk “Behold kun tekst” under “Indstillinger for sæt ind”.

13. Kopier formatering

Formateringen af tekst et sted i dokumentet, kan let kopieres til en tekst et andet sted i dokumentet:

– Marker teksten, der har den formatering, du vil kopiere.

– Klik på “Formatpensel” under fanen “Hjem”.

– Marker den tekst, der skal have formateringen.

14. Indsæt links

Links kan indsættes via menuen “Indsæt”, men der er en hurtigere måde:

– Marker den tekst, du vil lave om til et link.

– Tryk “CTRL”+”K” på tastaturet.

– Indsæt adressen på linket og tryk “Ok”.

15. Gem som PDF

Gemmer du dit dokument som PDF, er du sikker på, at det ikke ændrer udseende uanset hvilken enhed, det åbnes på:

– Vælg “Filer”. Tryk “Gem som” og derefter “Gennemse”.

– Vælg det sted på computeren, du vil gemme filen.

– Vælg PDF (*pdf) i listen “Filtype”.

– Tryk på “Gem”.