Snyd på nettet er udbredt.

Det er, fordi det i vid udstrækning fungerer. Hvis ikke folk fra tid til anden gav deres kreditkortoplysninger til en svindler, eller blev snydt til at logge ind med deres rigtige brugernavn og kodeord på en falsk side, så ville vi ikke se så meget spam, phishing og andre svindelnumre.

Ofte benytter svindlerne sig af relativt simple teknikker, der tager afsæt i den menneskelige psykologi og adfærd. Det bedste du kan gøre for at undgå snyd er derfor at kende dig selv, så du ved præcis, hvordan svindlere vil forsøge at manipulere dig.

I denne artikel gennemgår vi de tre mest udbredte tricks, som svindlerne benytter – og hvordan du beskytter dig selv.

1. Kend dig selv – og din persontypologi

Mange svindlere misbruger helt almindelige salgspsykologi. Kort fortalt, så forsøger de at afkode din personprofil, så de ved hvilke psykologiske mekanismer, du vil være modtagelig over for.

Dit bedste modtræk er derfor at vide, hvordan du ville blive kategoriseret i traditionelle personlighedstest, såsom DISC eller EASI

Hvis du eksempelvis falder under diplomat-kategorien, så er du meget modtagelig over følelsesbetonede kommunikation, såsom at svindleren står i en presset situation og desperat har brug for hjælp.

Hvis du derimod er analytikeren, vil de ofte forsøge at overbevise dig ved at bruge grafer, tal og videnskabelige henvisninger, der måske ikke holder stik, hvis du graver bare en anelse i deres kilder.

2. Gensidighedsprincippet – tjeneste i bytte for svimlende stor rabat eller gevinst

Svindlere lægger ofte ud med at gøre dig en tjeneste. Eller hvad, de gerne vil have, du skal opfatte som en tjeneste.

Det ses især ved de udbredte Nigeria-breve, hvor svindleren tilbyder dig et stort pengebeløb, hvis du er villig til at indbetale et væsentligt mindre beløb på en udenlandsk konto. Hvis du gør det, vil kontoen blive “låst op”, og “millionæren” vil være så taknemlig, at de vil give dig flere tusinde kroner som tilbagebetaling.

Mange af denne type spammails benytter sig også af personaliserende ‘merge tags’, så mailen for eksempel har dit navn i overskriften eller i indledningen.

Disse tricks bygger alle på princippet om gensidighed. Vi vil alle gerne hjælpe dem omkring os. Det er en instinktiv reaktion hos mange af os, når vi bliver bedt om at gøre en tjeneste. Vi har desuden også større tillid til folk, som har gjort os en tjeneste. Den tjeneste kan være alt fra at lytte til deres salgspitch eller give dem nogle informationer, som vi selv betragter som harmløse.

Du beskytter dig selv mod denne type af svindel ved at ignorere den. Du skylder ikke fremmede mennesker på nettet noget som helst.

3. FOMO, scarcity og korte deadlines

Snyd på nettet handler i høj grad om at få folk til at handle hurtigt og uden omtanke. Derfor er der også mange typer af online svindel, der har korte deadlines eller måske endda en nedtæller.

I de klassiske “Tillykke! Du har vundet en…”-svindel, får du en pop up-besked på en hjemmeside om, at du har vundet en eller anden præmie. Ofte en iPhone, et gavekort eller en masse penge.

Formålet med den presserende deadline er at få dig til at handle hurtigt, så du ikke når at tænke over, hvorvidt tilbuddet er for godt til at være sandt.

Virksomheder er især mål for svindel, fordi der er ofte er flere penge at stjæle – og især i mindre organisationer kan det være sværere at holde overblik over hvem, der har adgang eller administrerer hvad. Det ved svindlerne. Derfor kan de også finde på at sende krisemails om, at ens konto er blevet hacket eller det på anden vis er nødvendigt for dig at logge ind og rette dine sikkerhedsoplysninger med det samme. Herefter ledes du ind på en falsk side, hvor de cyberkriminelle håber på, at du afgiver dit rigtige brugernavn og password.

Populært set bliver det også kaldt for FOMO. Scarcity, eller knaphed, er en særdeles effektiv teknik til at få folk til at udføre handlinger, de ellers normalt ikke ville gøre.

Det bedste modtræk mod dette er at tage en dyb indånding og tænke dig om. Er det for godt til at være sandt? Er der faktisk tale om en begrænset vare eller tilbud? 

Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan du får bedre IT-sikkerhed i din virksomhed, har IT-konsulenthuset Lund & Bendsen skrevet en god intro til emnet her.

Sådan anmelder du snyd på nettet

Hvis nogen stjæler dine personfølsomme informationer på nettet, skal det artikel om sikker shopping på nettet.